Hej Karl,
    den frågan du stället bör besvaras just att din lärare, som känner till din kunskapsnivå. Läraren gör bedömning om hur dina kunskaper motsvarar de betygskriterier som finns för den aktuella kursen. Någon annan lärare som inte känner till din kunskapsnivå kan inte svara på frågan om vilket betyg du kommer att få. Och jag eller mina kollegor som är SYV-ar, och sätter inte några betyg, kan definitivt inte svara på frågan om vilket betyg du bör få eller kommer att få.
    Det kan jag råda dig till är följande:
    prata med din lärare; om du får ett lägre betyg än vad du tycker du borde fått, prata med din lärare igen och om du inte får svar och förklaring som du kan förstå och acceptera, vänd dig till rektorn. På varje skola är det rektorn som är ytterst ansvarig.
    Du kan innan du pratar med din lärare och/eller rektorn på din skola läsa vad skolverket skriver om den aktuella kursen inkl. betygskriterier för den: gå in på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/matematik

    • : Jag läser på distans, och allt material han har om mig är dom uppgifter jag gjorde och prov vilket jag gjorde bra i. Han satt ett F på mig för att jag kunde inte svara på 3 frågor, och struntade i allt jag gjorde innan. Det därför jag frågar, och sist jag frågade han varför ett F då sa han "Me avgör betyget". Jag har aldrig varit med något liknande. Från din perspektiv är det omöjligt att godkännas när lärare har redan satt betyg, och har argumenten att jag kunde inte svara på frågorna.
    • Anna : Jag förstår att du tycker att du fick lägre betyg är det som du tycker du förtjänar. Väldigt tråkigt att det blev så. Dock är det ingenting som vi på FRåGA SYV kan avhjälpa. Studie- och yrkesvägledare jobbar inte med betygssättningen. Ring till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00.