Dilan
    Hej!
    Jag har fått godkänt i alla mina inlämningsuppgifter i svenska men har fått F i nationella provet i svenska. Är det då möjligt att jag får F i slutbetyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Dilan!

    Det är läraren som gör bedömning och sätter betyg. Omöjligt för någon annan än just lärare i den kursen att svara på för att det är skillnaden: om du ligger precis under godkänd nivå på det nationella provet och har tidigare fått godkänt i alla inlämningsuppgifter, då är det rimligt att anta att du borde få E i alla fall. Men, som sagt, är det lärarens bedömning som gäller.
    Är det gymnasiekurs Svenska 1 som det gäller?

    Oavsett vilken kurs det gäller, så är det lärarens bedömning och beslut. I fall du anser dig ha kunskaper som är högre (bättre) än det betyget du får på kursen, kan du ansöka om att göra Prövning och på det sättet visa att du faktiskt har kunskaper.

    Vad som gäller för prövningar, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/provning

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA