Lisel

    Hej! Min dotter tar i juni gymnasieexamen i Naturbruksprogrammet med inriktning "Lantbruk". Är det möjligt att komplettera utbildningen med inriktning "Djurvård"? Om ja, sker denna komplettering på Komvux, eller annan eftergymnasial utbildning. Vi bor i Vallentuna norr om Stockholm. Vilka skolor erbjuder denna typ av komplettering? Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    jag är inte säker på att det går att komplettera efter gymnasiet, på det sättet som du beskriver i din fråga. Förutom gymnasiet kan gymnasiala kurser inom Naturbruk läsas (i alla fall teoretiskt sett) på komvux. Jag ser nu att de som vill söka läsa gymnasiala kurser, folkbokförda i Vallentuna, hänvisas  till Kunskapscentrum Nordost. Uppgift om tel.nr & tel.tiden finns på kcno/nyhetslista-kcno/nya-tel

    Svårigheterna här blir att det är inte alls säkert att komvux erbjuder de kurser som din dotter vill lsäa. och även om de erbjuds, så kommer de med mindre utbildning, alltså de som ej läst på gymnasiet eller läst väldigt lite på gymnasiet "gå före". Komvux prioriterar sökande med kort tidigare utbildningsbakgrund. Och har man examensbevis från gymnasiet, oavsett vilken utbildning man gick (vilket program och inriktning), då anses man inte som kortutbildad.

    Jag sökte nu om det erbjuds gymnasiala kurser:
    Djurens biologi, Djuren i naturbruket, Djurhållning, Sällskapsdjur 1, Djurvård inom djurens hälso-& sjukvård (som är inriktningskurser på NB/djur) i kurskatalogen hos Kunskapscentrum Nordost. men det funkar inte så bra med söket där, fick träff på "Djuren i naturbruket" man tror de har den kursen "antal träffar 1" men så hänvisas man att göra SFI-anmälan, alltså söka svenska för invandrare... det ser inte ut som att det funkar ( i alla fall inte alltid ) att hitta svar på vilka kurser som finns/erbjuds.
    Pratade i telefon med handläggaren där som svarar att man får hitta var kurser finns (på komvux i andra kommuner, om de nu finns vilket inte är säkert, alltså) och söka via "interkommunal ansökan". Men med stor sannolikhet får man avslag pga man redan har gymnasiekompetens. Det som kan hjälpa är att man tydligt motiverar varför man behöver läsa kurserna. Chansen är inte stor, men den kanske ändå finns.
    Undrar: varför din dotter vill eller behöver läsa inriktningskurserna på NB/djurvård ? Om det är för att söka jobb eller för att komma in på en yrkeshögskoleutbildning, så kanske kan relevant utbildning finnas inom folkhögskola. Om utb.formen: Folkhögskola  -- se framtid.se/studier/folkhogskola