Pontus
    Jag läser teknikprogrammet och har börjat fundera lite att jag kanske vill gå att bli fysioterapeut som högskoleutbildning. När jag börjar läsa runt lite krävs behörigheten naturkunskap. Jag undrar om det går för mig som elev på teknikprogrammet att läsa biologi 1, fysik 2 och kemi 1 istället för naturkunsapen?
    • :

      Hej Pontus!

      Förutom grundläggande och övrig särskild behörighet krävs alltså naturkunskap 2 för att bli behörig till fysioterapeut-utbildningen. Enligt nuvarande regler kan den som har godkända betyg i biologi 1, fysik 1a (eller fysik 1b1+1b2) och kemi 1 uppfylla det särskilda behörighetskravet för naturkunskap 2). Du behöver alltså inte ha läst fysik 2.

      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • Anna : Tack Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    det stämmer att du inte behöver betyget i Fysik2.
    Kemi 1 och Fysik 1a ingår som obligatoriska kurser i Teknikprogrammet. Då saknas det Biologi1. Fråga på din gymnasieskola om du kan läsa Biologi1 som en valbar kurs. Du kan också fråga på din skola om i fall du inte kan läsa biologi 1, om du i så fall skulle kunna läsa Naturkunskap 2.
    Om du ej ska kunna läsa varken sig biologi 1 eller nk2 under din gymnasietid, kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Båda kurserna (biologi 1 och nk2) är "normalstora kurser" alltså á 100p. och läses på heltid på fem veckor per kurs. Det blir lättare för dig att få högre betyg i nk2, pga du redan då (genom kemi1 och fysik 1a) läsa större delen (de facto) av kursen nk2. Så, för meritvärdets skull, skulle jag i så fall välja läsa nk2 (om du ska komplettera efter gymnasiet).

    • : Vet att jag i våras kunde välja till biologi som ind-val valde dock att inte göra det nu utan senare isåfall. Tänker att det inte borde ändras så mycket i vad jag kan läsa som ind-val. Men tack för svaret iallafall
    • Anna : Jo, det kan ändras mycket i vad du kan läsa som ind.val pga hur schemat ser ut. Om biologi-kursen går på samma tider som du har andra (för dig Obligatoriska) kurser, då krockar det och blir då omöjligt för dig att läsa, tyvärr. :(
    • : Ja det är sant, men min skola får in ind valen på våren och försöker lägga schemat enligt dem.
    • Julia : Bra, då hoppas vi att det löser sig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer