Mila123

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sjukdomar, som t.ex din sjukdom Multipel skleros (MS) kan ha olika stor påverkan på olika personer (det finns varianter, grader och olika individuella skillnader). Läkare kan kanske försöka sig på någon sort prognos (utifrån den unika kunskapen om just din sjukdom) angående hur sjukdomen kan påverka din arbetsförmåga. Jag tänker också på att du kan ha rätt till olika stöd-åtgärder, t.ex kanske skulle du kunna jobba deltid men få jobb för heltid (om du kan få "förtidspension" på deltid eller någonting annat "i den stilen"). Vilka stöd-åtgärder som finns ändras över tid och även bedömningar om vem som har rätt till att få just det stödet och i vilken omfattning kan också ändras. Det jag försöker säga här är att det kanske är omöjligt för dig att jobba inom vilket yrke som helst om du får anpassningar (lättnader). Jag kan tyvärr inte lova att så blir fallet men tycker att det borde inte vara omöjligt och att du därför kanske ändå ska söka till den utbildningen som du är mest intresserad av (bland annat med tanke på att i fall man är väldigt motiverad, så går det mycket lättare och man kan övervinna många hinder om man verkligen vill!).
    Om du är mest intresserad av yrken som sjuksköterska och röntgensjuksköterska, så kanske vill jag råda dig att du i första hand söker till sjuksköterskeprogrammet och i andra hand - till röntgensjuksköterskeprogrammet. Detta för att sjuksköterskeprogrammet är "bredare" och kan ge dig möjlighet att bland annat - på sikt - bli barnmorska eller skolsköterska. Du kan också ha i åtanke att du efter grundutbildning på universitetsnivån kan välja att "gå mot" forskning för att på sikt kunna bli forskare och/eller högskolelärare
    Samtidigt som du söker till universietsutbildning kan du också söka flera olika utbildningar (t o m många olika) inom yrkeshögskola. Titta t.ex på följande utbildningar:
    utbildning/kyh/miljosamordnare-byggnader
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/instrument-och-steriltekniker
    Du får också gärna kika på hela utbudet inom yrkeshögskola, www.yhguiden.se och på många olika yrken på www.framtid.se där finns över 2.ooo yrken beskrivna. Du har ännu ganska gott om tid innan sista anmälningsdag till svenska universitetsutbildningar som blir 17 april 2023. Yrkeshögskoleutbildningar kan ha olika ansökningsperioder /varje skola bestämmer själv när de lägger in ansökningsperiod, så där får man se vad som står om just den yh-utbildningen/.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare