John

    Hej, Jag har ett väldigt stor intresse av att utbilda mig så jag kan arbeta med djur. Det finns en del kurser och utbildningar. Min bakrund är bl.a naturvetenskaplig linje på gymnasienivå samt många år ta hand om husdjur. Jag bor i Helsingborg i Skåne. Bl.a skall det finnas en del utbildningar för att bli " djurskötare inom lantbruket". Och en hel del i skåne både som YH-utbildningar och högskoleutbildningar samt kortare vinterkurser. Men jag är i övrigt intresserad av allt som rör djur och djuryrken. Är lite sen ställa frågan då jag kan tänka mig ansökan går ut snart men snabbt svar hade varit  väldigt uppskattat. Mvh John

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej John,
    info om yrken finns på www.framtid.se
    T.ex om yrken inom Djursjukvård
    men även om andra "djuryrken" - och det finns väldigt många!
    Exempel:
    Framtid.se/yrke/avbytare
    hästyrken
    yrke/djurvardare-vid-djurpark
    yrke/akvarietekniker
    yrke/djurskotare-inom-lantbruk

    ang. ansökningstider
    Högskoleutbildningar som startar hösten 2020, måste man söka senast 15 april 2020 men kan sedan komplettera med betyg t o m 18juni2020.
    Yrkeshögskoleutbildningar är Olika ansökningsperioder; varje yh bestämmer själv när de vill att man gör ansökan (inte ovanligt med sista ansökningsdag t.ex 1 eller 15 maj). Hela utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se
     Exempel på yh-utb:
    yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide