Rebecca
    Hej!

    Jag tog studenten 2013 och fick slutbetyg.

    Nu läser jag Samhällskunskap 2 på komvux för att jag ska få 0,5 meritpoäng, vilket jag läst att den som områdeskurs kan ge. Men, jag har även läst på antagning.se att "En gy11/vux12 kurs aldrig kan ge meritpoäng för områdeskurser utan bara engelska, matte och moderna språk kurser".
    Betyder det att om jag hade läst, som i mitt fall Samhällskunskap B, när jag väl gick gymnasiet (2010-2013) hade jag fått meritpoängen, men inte nu när jag läser den som en ny kurs på komvux?

    Jag har läst Eng B, Matte B och tyska steg 3, så det är bara om jag läser ett eller fler steg högre än dem som jag kan få extra meritpoäng?

    Förstår mig inte på detta krångliga system!!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är krångligt, håller med!

    Men du kan fram till 30 juni 2016 göra prövning i samhällskunskap B, sedan försvinner den möjligheten.

    mvh Mikael SYV

    • : Vad innebär det att göra en prövning? Kan jag gå på lektionerna ändå?
    • : Om jag gör en prövning ska jag kunna få meritpoängen i så fall? Jag vill inte att mitt meritvärde ska sänkas av ett för lågt betyg heller..
    • Mikael : Om prövningar läs på http://www.fragasyv.se/info/provning och det är självstudier men ibland kan man få viss handledning innan.
    • : Spelar det någon roll vilket betyg jag får? Jag menar om ett G/E kommer sänkamitt meritvärde även om jag får 0,5 i meritpoäng?
    • Mikael : Betyg i samhällskunskap B skulle inte påverka ditt jämförelsetal, oavsett vad du får i betyg. G räcker och du får 0.5 i merit.
    • Mikael : Du kan inte få E eller C eller B i samhällskunskap B där betygsskala är IG till MVG och G räcker för att räkna med merit.
    • : Okej, tack för svaret!
    • Mikael : Lycka till!
    Läs alla kommentarer