Lores

    Hej! Jag ska snart börja kursen humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering och jag fick reda på att den här kursen innehåller flera studieområden att välja på, bland annat historia. Jag undrade, kan inriktningen religionshistoria, räknas som ett humanioraämne? Jag vet att religion ofta är i sin egen kategori som religionsvetenskap, men som jag förstår studeras religionshistoria ur ett historiskt perspektiv, så då blir det ett humanioraämne. Har jag missuppfattat det? Svar skulle uppskattas! Mvh.

    • Liselotte : Är det en gymnasial kurs du skriver om eller en högskolekurs? Och av vilken anledning ställer du din fråga? vill du uppfylla kraven för examensbevis från komvux? eller från ungdomsgymnasiet? Eller tänker du på särskild behörighet inför högskolestudier?
    • Lores :

      Det är en gymnasial kurs på Komvux.  Jag tar den här kursen för att lägga till den till min gymnasieexamen, ja. Jag har pluggat nästan ett år via Komvux/Hermods och jag har få kurser kvar för att jag äntligen ska kunna ta min examen.

    • Mikael : Vad gäller vilka kurser som ska ingå i ditt examensbevis från komvux - gör planering tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är upp till komvux i din kommun (ytterst till rektorn) att fatta beslut. Visst finns det reglerna, men många gånger gäller en bedömning som rektorn gör. Så, även om t.ex jag skulle säga att jag tycker det är OK att ta in den kursen som du frågar om in i ditt examensbevis men rektorn tycker inte det, så får du inte göra det. Alltså, fråga SYV på komvux. Och hen kan ta frågan till rektorn, om hen tycker det behövs. Det är det bästa rådet jag kan ge dig! Lycka till med dina studier!