Lina
    Hej syv!

    Jag ska söka till Biomedicinprogrammet nästa höst och har nyligen upptäckt att det står olika för samma program i olika städer gällande behörighetskrav.

    Exempelvis så stod det på Uppsala universitet att Fysik 1 och 2 krävs för behörighet, medans det på Umeå universitet bara står "Fysik 1a / Fy 1b1 + 1b2 (områdesbehörighet 11/A11) - vad det nu betyder..

    Kan detta stämma att jag behöver Fysik 2 för det programmet på vissa universitet, men bara Fysik 1 för ett annat? Och varför är det så?

    Med vänliga hälsningar,
    Lina
    • :

      Hej Lina!

      Om lärosätet har angivit de krav du beskriver så stämmer de. Varför det skiljer sig i behörighetskraven beror på att biomedicinprogrammet inte leder till en yrkesexamen/legitimation. Därav är lärosätena mer fria i utformningen av utbildningen, och därav kan också innehållen skilja sig lite mellan skolorna. Således kan även behörighetskraven skilja sig, trots att namnen på programmen är densamma.

      MVH,
      Brendan (ej SYV)

    • Julia : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller bra svar på frågan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    du fick bra svar i kommentaren till din fråga.
    För övrigt, så finns det utbildningar i biomedicin på de svenska lärosätena som inte alls kräver godkända betyg i fysik från gymnasiet, t.ex kandidatprogrammet i biomedicin på Karolinska Institutet i Sthlm, med undervisningssrpåk engelska. Kraven som det programmet ställer på särskild behörighet är: Biologi 2, Kemi 2, Matematik 4.  ... alltså krävs ej fysik.
    Yrket BMA är däremot ett legitimationsyrke. Och utbildningar är mer upp till samma "standard" men även inför de utbildningarna är det inte otänkbart att olika behörighetkräven - vad gäller särskild behörighet - kan ställas.
    Exempel: för bara några få år sedan krävdes rätt olika kurser inför Optikerprogrammet trots att Optiker är ett legitimationsyrke, på olika svenska lärosäten; men sedan blev det samma kräv, som gäller fortfarande.
    Tips! kontakta studievägledare som jobbar på de utbildningar som du är intresserad av och fråga om några ändringar i behörighetskraven är "på gång" för just deras utbildning.