Grundlärare i fritidshem

    Hej! Jag har en treårig högskoleutbildning med examen i Engelska från Ungern, examensår 1999 som är validerad till motsvarande kandidatexamen i Engelska av Högskoleverket. Jag vill söka till Specialpedagogprogrammet på Stockholms Universitet och ett av behörighetskraven är Engelska A. Min fråga är ifall det går att använda min examen som intyg på mina kunskaper i engelska och hur går jag tillväga i så fall.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella! Vänd dig till Antagningsgruppen/antaningsenheten på det lärosäte där du vill komma in och få utbildningsplats och/eller kontakta studievägledare på den institutionen där du vill läsa. Den bedömning som jag vet brukade (förut) ofta göras var att i fall en person med utländsk högre utbildning har bevis på att hen (med godkänt resultat) studerat minst 500 timmar i engelska på eftergymnasial nivå, så motsvarar det godkänt betyg i kursen Engelska B (gammal kurs) eller i den nuvarande kursen Engelska 6 och det är en kurs som ligger över Engelska A, alltså högre, svårare kurs.
    Jag är därför ganska säker på att du inte ska behöva läsa mer engelska eller göra prövning, utan jag tror antagningsgruppen kommer acceptera dina betyg som tillräckliga (vad gäller engelska).