Filippa

    Hej, jag har försökt hitta en fristående kurs ("sen anmälan") nu för den kommande andra perioden av HT2020, men reservköerna är långa och mina chanser ser inte jätte ljusa ut i dagsläget. Därav kom jag att fundera om jag kan söka till en yrkeshögskolekurs (YH) istället, alternativt yrkesutbildning/kurs, nu i höst och tillgodoräkna mig de poängen till en kandidatexamen på högskola? Vore det möjligt att omvandla de YH-poängen till högskolepoäng? Mvh!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Som regel - Nej. Det finns inget etablerat system om att "omvandla" poängen från en skolform till en annan. dock får de enskilda lärosätena acceptera yrkeshögskoleutbildningar som en del inom högskoleprogram; bedömning görs på varje lärosäte/institution. Du får gärna söka de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av och om du kommer in, innan du börjar läsa - kan du fråga på din institution, där du vill ta ut examen om de skulle acceptera ta in den yh du kom in på - som en del av din högskoleutbildning. Du kan även nu - direkt - ställa en allmän fråga till personal på din institution, t.ex till en studievägledare; om hen inte kan svara på "raka arm", kommer hen ta reda på det. Svaret kan bli t.ex Nej, hos oss accpeterar vi inte yh-poäng inom högskoleexamen. Eller "det beror på vilken utbildning det är, hur omfattande den är och vilken inriktning den har".
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok, vad tror du om de här enstaka kurserna som ges på YH: • "Råvaror och processer i kemisk industri" (55 YH) • "Produktutveckling och paketering" (45 YH). Måste de likna ngn kurs som ingår i min kandidat eller kan det vara helt valbar med tanke på att jag bara saknar 6hp för en generell kandidatexamen om 180hp? Mvh
    • Mikael :

      Den frågan måste du få svar på från den institution där du vill ta ut kandidatexamen. Vad ngn tror kommer inte spela roll. Du måste få svar från de som bestämmer i den frågan. Chansen är inte speciellt stor att YH-poängen skulle accepteras inom kandidatexamen. Du ber om ett Undantag- som regel tas man in endast Högskolepoäng (hp) in i högskoleexamina.