Hugo

    Jag påbörjade en civilingenjörs utbildning nere i Lund hösten 2022. Hoppade i Januari av programmet då matematiken blev för tuff. Har tänkt söka in igen nu i höst igen men vet inte vad jag ska välja. Har tittat på naturvetenskapligt kandidatprogram i miljövetenskap på Lunds universitet samt Miljövetarprogrammet på Malmö universitet. Båda programmen ser bra ut enligt mig. Enda skillnaderna jag ser är att Miljövetarprogrammet är mer fokuserad på miljövetenskap kopplad till människor och samhället medans kandidaten i miljövetenskap på Lunds universitet är mer fokuserad på naturorienterade ämnen inom miljövetenskapen, som geologi, kemi, biologi. Nämner inte fysik då man kan byta bort den med en mikro och cellbiologi kurs. Kruxet är dock att jag fortfarande fastnar vid att jag inte vet vart jag ska ta mig till väga. Eftersom jag redan hoppat av universitets studier en gång är jag orolig för att ta mig in på något som jag inte kommer kunna klara för att sedan stå med händer i fickorna och inte har någon som helst koll på hur min framtid kommer att se ut. Sedan känner jag att kandidaten på malmö universitet är mer bok tung då varje kurs har massvis av böcker, vet att man inte läser varje bok ordagrant men känns så ibland, medans kandidaten på Lunds universitet har mindre böcker per kurs. Dessutom är Lunds universitet enligt mig ett bättre universitet jämfört med Malmö universitet. Samt jämför man mastersprogram på vardera universitet vinner Lunds universitet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har gjort ett noga jämförelse av de två programmen som du är intresserad av. Vad jag tror mig avläsa av din fråga är att du tycker att programmet i Lund passar dig bättre. Och i så fall vill jag råda dig söka till Lunds program i första hand och i programmet på Malmö Universitet - i andra hand. Du har till 17 april (2023) på dig att bestämma dig. Du har ännu tid att fundera, läsa på och även ta kontakt med studievägledare på institutionerna och se också om det finns studerande ambassadörer på de programmen som du är intresserad av som du kan ställa frågor till. Kanske kan du få möjlighet att prova-på och bli "studerande för en dag" (sitta på föreläsningar) på ett av programmen eller t o m på båda programmen? Försök på något sätt komma i kontakt med de nuvarande studerande på programmen för att få "insider"-information. Med allt detta sagt, så kan man tyvärr inte få några absoluta garantier på att man kommer att trivas med en utbildning man kom in på och klara av den; saker kan hända som förändrar mycket och du kan bara utgå ifrån hur det känns nu och vad du tror om din egen förmåga, motivation och andra resurser som du har att "slänga in" för att klara av utbildningen.
    Tips! Kika gärna även på vad andra skolformer, förutom högskola-universitet, har att erbjuda t.ex finns många utbildningar inom yrkeshögskola. Några exempel:
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering-hermods-helsingborg
    utbildning/affarshogskolan/facility-management-malmö
    utbildning/teknikhogskolan/elkraftsberedare-teknikhogskolan-lund
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/cnc-och-robottekniker-hermods-lund
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjor-med-industri-lund
    utbildning/kyh/miljosamordnare-byggnader
    utbildning/kyh/anlaeggningsingenjoer-infrastruktur-miljoe-och-klimat

    Studie- och yrkesvägledare