Emelie

    Hejsan! Jag påbörjade för en del år sedan en psykologutbildning som jag genomförde 2 år på, innan jag tog ett studieuppehåll, som jag än idag inte återvänt ifrån. Just psykolog känns inte helt rätt för mig men funderar ändå på att läsa till mig en kandidat i psykologi och ta vara på de 120 hp jag hittills läst. Jag skulle i så fall behöva läsa fortsättningskurs i psykologi samt skriva kandidatuppsats om jag förstått det rätt. Jag har dock lite funderingar och frågetecken kring detta. Först och främst om jag är behörig att läsa fortsättningskursen då jag läst Psykologins grunder - 30 hp (psykologi A) på ett annat lärosäte än det jag tänker läsa på nu, samt att den kursen ingick i just psykologprogrammet. Kan det vara någon väsentlig skillnad mellan denna och en "vanlig" grundkurs i psykologi som på något sätt skulle göra mig obehörig att läsa fortsättningskursen? Detta känns avgörande för mitt val då jag känner att en kandidat i psykologi inte hade varit mitt förstaval om det inte vore för högskolepoängen jag redan läst, och att jag bara behöver läsa ett år till för att få en kandidat. Vilket leder in mig på nästa grej. Nämligen vad jag kan bli/jobba med med en kandidat i ren psykologi? De valbara kurserna blir för mig i så fall: Utvecklingspsykologi, Samhälle, organisation och grupp samt Psykopatologi och personlighetspsykologi. Alltså en "ren" psykologikandidat, inga ämnen på andra områden. Hur ser arbetsmarknaden ut där? Jag har förstått att det är lite tufft för beteendevetare att få jobb just nu och därför är jag rädd att det inte riktigt leder mig någonstans. Därav förvirringen om jag ens ska fullfölja denna utbildning eller börja på ny bana. Är dessutom lite orolig fortsätta då det var så många år sedan jag pluggade grundkursen. Jag antar att studieuppehåll till viss del är ganska vanligt, men känner ändå oro att jag får en väldig uppförsbacke när det gått så många år. En annan tanke jag haft är att ta kandidat i psykologi och därefter plugga 1,5 år till för att få en kandidat i ett annat ämne. Det jag har varit lite intresserad av då är kriminologi och då alltså få två kandidat. Eller eventuellt plugga masterutbildning i kriminologi som jag har förstått att jag antagligen skulle ha behörighet att göra. Vilken skillnad skulle det innebära att läsa en extra kandidat i kriminologi jämfört med att läsa mastern, när det gäller jobb och jobbmöjligheter? Kan jag kalla mig själv kriminolog efter att ha läst master i kriminologi trots att jag har en kandidatexamen i psykologi? (och alltså inte i kriminologi). Vad finns det för andra för-nackdelar med detta om jag som sagt inte har grundkunskaperna i just kriminologi sedan innan? Väldigt mycket frågor på en gång! Väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    dina frågor av den karaktären som en "allmän studie- & yrkesvägledare" ej kan svara på, tyvärr; du måste vända dig till studievägledare på de institutioner där de aktuella utbildningar ges. Detta bl.a för att varje lärosäte kan ha lite olika regler kring sina examina.
    Ang. arbetsmarknaden för kriminologer och för de som läste psykologi men ej kan ta legitimation som psykolog - så är de yrken icke-reglerade, vilket betyder att "stor förvirring" råder kring dem... Varje arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer.
    Sedan, finns det också yrken som man kan utöva med "vilken som helst 3-årig högskoleutbildning" - exemplevis:
    Arbetsförmedlare
    Utredare på en myndighet, t.ex på FK
    Studiestödsutredare (på CSN)
    Civilutredare (hos Polisen).

    Det kan inte heller uteslutas att du redan nu, utan att läsa mer, kan få ett jobb - t.ex som Kommunikatör, Utbildningsadministratör eller Studiecoach på en grund- eller gymnasieskola. Men om du vill läsa mer, vänd dig till experter inom just "ditt område".

    ang. behörighet till fortsättningskurserna på högskolenivå
    De som har sista ordet i den frågan är Antagningsgruppen på det lärosäte där utbildning ges, som du vill komma in på.

    Länktips
    framtid.se/yrke/beteendevetare