Tuva
    Hej!
    Jag tänkte börja plugga till hösten och vet att jag vill jobba med människor och jämnställdhet, jag vet att det finns många vägar att gå men har länge varit inställd på socionom. Eftersom att det inte är helt garanterat att jag kommer in på en sån utbildning då de kräver något högre betyg än vad jag har så har jag börjat fundera på ett sociologiprogram. Nackdelen är att det inte är en yrkesutbildning. Om jag ändrar mig i framtiden hade det varit skönt att ha en yrkesutbildning eftersom man oftast söker en socionom och inte någon som har studerat sociologi till ett jobb. Funderar lite på vad de största skillnaderna är mellan programmen? Och skulle det gå att läsa till kurser som gör ens sociologi examen så den motsvarar en socionomutbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Examen som socionom kan man endast få genom just socionomprogrammet - man måste komma in på socionomprogrammet och när msn är Sntagen, kan man ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och få svar om vilka kurser man i så fall kan hoppa över.

    Känner till exempel när folk med kandidat i sociologi jobbar med ngt helt annat. Ex som personlig assistent, pga kan inte få ngt annat jobb.