Daniel SYV

    Hej Mira,
    "beteendevetare" är en sort "samlingsbegrepp", som inte finns ngn exakt definition på... diverse olika yrken och utbildningar kan rymmas inom det. Min uppfattning är den att du med kandidatexamen i psykologi får gärna kalla dig för beteendevetare med inriktning psykologi, om du så önskar. Känner inga förbud mot det! :)

    • : Tack för ditt snabba svar! Vet du då vad det är för skillnad att läsa ett beteendevetenskaps program på 3 år eller att läsa en kandidat i psykologi eller sociologi?
    • Anna : skillnad, på vilket sätt menar du? Skillnad i vad man kan göra efter utbildningen, var man kan jobba med? eller vilken sort "skillnad"? :)
    • : Ursäkta otydlighet, menar främst skillnaden angående kurserna man läser :) men även vad man kan jobba med efter utbildningen.
    • Mikael : Vilka kurser som ingår i programmet är det bäst att se på utbildningens egen webbplats. Även program med samma namn kan ha olika kursinnehåll. Ang. Vad man kan jobba med efter utbildningar så är listorna väldigt långa.
    • Anna : Jag håller med Mikael (se svar ovan) men jag vill utveckla mer och ge exempel på yrken och arbetsplatserna, därför kommer jag nu att skriva ett eget (nytt) svar.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mira.
    Vill försöka svara på din fråga om vad man kan jobba med efter utbildningen och du menar då utbildningar på kandidatprogram i sociologi, psykologi och utbildningar på beteendevetenskapliga program. yrken inom de områden är för det mesta icke-reglerade.
    Psykolog och Kurator inom Hälso- & sjukvården är däremot ett reglerade yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs. Info om Reglerade yrken - var god se Framtid.se/yrke/reglerade-yrken och de yrken som inte är reglerade, där finns det inga strikta krav på vilken utbildning som krävs utan blir helt upp till arbetsgivaren att anställa vem hen tycker passar bäst. Ock olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Med utbildningar inom de områden som du är intresserad av kan man bl.a jobba med utredningar för olika myndigheter och organisationer, som medarbetare i olika projekt. Man kan också söka utbildning på avancerad nivå t.ex på masterprogrammen och gå vidare mot att försöka bli Högskolelärare eller Forskare (eller både och).
    Om man inte läser mot Yrkesexamen (t.ex mot socionomexamen, SYV-examen eller arbetsterapeutexamen) utan läser mot generell kandidatexamen då blir arbetsmöjligheterna på gott och ont både "breda och otydliga". Med en 3-årig högskoleutbildning (inom vilket område som helst) kan man få jobb som Arbetsförmedlare,  som Utredare på olika myndigheter, t.ex som Utredare på FK, Studiestödsutredare på CSN eller som Utbildningsadministratör inom högskoleväsendet.
    Det går inte att ge något jobbgaranti om Var man kan få jobb eller ens Om man kan få jobb, och man kan absolut titta på var de f d studerande jobbar idag men många kan få jobb på ett "visst ställe" pga sina andra utbildningar, erfarenheter och intressen och självstudier som de bedrivit - helt utanför den specifika utbildningen som du "tittar på", och så byter folk jobb "titt som tätt"... också. Så, det är extremt svårt att ge någon lista på var man kommer jobba med efter en viss högskoleutbildning som inte leder till yrkesexamen, utan ger en "generell" kandidatexamen ... :)
    Jag skulle råda att antingen läsa mot yrkesexamen, eller att läsa det som intresserar dig som mest + söka kontakter inom arbetslivet på de ställen där du senare vill jobba och även bedriva självstudier eller läsa kurser på deltid vid sidan av ditt program (kurser inom de områden som du är mest intresserad av eller inom de områden där du tror du kan få jobb efter utbildningen); samråd också med studievägledare på högskolenivå (som jobbar på de utbildningar som intresserar dig).

    • : Tack snälla för ditt svar!
    • Ludmila : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!