Hannan
    Hej. Jag är intresserad av att läsa ett program där examen slutar med en kandidat i juridik. Vilka olika sådana utbildningar finns det? Jag tycker att IMER-programmet i Södertörn med inriktningen offentlig rätt låter som något liknande; vad har man för jobbmöjligheter efter examen om man läser det programmet? Man kan ju inte söka samma jobb som jurister med juristexamen kan, om man läser IMER-programmet eller t.ex Förvaltningsjuridiska programmet. Och går det att gissa till en ungefärlig lön om man gått IMER-programmet, då det är svårt att googla eftersom att programmet ej leder till en yrkesexamen. Jag vill veta om det ”lönar” sig att läsa programmet & om det finns goda chanser att få ett bra jobb med bra lön efter examen. Jag är även inne på att läsa master eller påbyggnadskurser efter kandidatexamen, ökar det chanserna/lönen markant om man läser efter examen?
    • Milla :

      Tack för din kommentar men... det verkar inte stämma längre (det du skriver i din kommentar). Jag har precis nyss ställt den frågan till Programansvarig för Förvaltningsjuridiska programmet på Mittuniversitetet : Håkan Gunneriusson och han säger bestämt att ingen Jur.kand utfärdas efter förvaltningjuridiska programmet. Vill man ha Jur.kand ska man gå juristprogrammet som är 4.5-årigt program. Kalla sig för "jurist" kan vem som helst göra, det är inte förbjudet men någon jur.kand utfärdas inte efter studier på Förvaltningsjuridiska programmet (och den ansvarige, på min fråga om det har förändrats och det utfärdades förut, svarade bestämt Nej, det har inte förut utfärdats heller... men jag vet inte hur långt tillbaka i tiden har "tänkte på" när han svarade på min fråga). Jag uppskattar att du tog dig tid att skriva en kommentar men jag känner att jag måste påpeka att våra efterforskningar visar att det du skriver verkar vara felaktigt. Suck!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    så vitt vi på FRåGa SYV vet så kan man i Sverige idag (jan 2020) inte få kandidatexamen Jur.kand - på andra sätt än genom juristprogrammet; detta för att inget lärosäte erbjuder kandidatkurs så att man skulle kunna få ut kandidatexamen med huvudämne Juridik; det är i alla fall de svaren vi får från lärosätena.
    Det finns ett antal yrken som kräver att man har jur.kand (som det ser ut idag - examen från Juristprogrammet, som är 4,5 årigt högskole/universitets-program): Advokat, Åklagare, Domare är bland de yrken.

    Inom IMER-området kan det finnas ett stort antal yrken och de flesta - är i Sverige icke-reglerade; alltså arbetsgivare bestämmer vilken utbildning hen föredrar.
    Allmänt sett, så bör man ngt lättare få jobb och jobbet med högre lön efter master- jämfört med kandidat, detta pga man lär sig mer på fem år (jämfört med det man lär sig på 3 år).