Lina
    Hej,
    Jag är intresserad av att läsa till kriminolog men har förstått att själva krimonologprogrammet inte går att läsas i Stockholm (har inte bestämt om jag ska plugga i en annan stad elr Sthlm). Men har sett att SU har ett program som heter 'kandidatexamen i kriminologi' men jag hittar inga antagningspoäng till kursen. (Jag vet att det finns Kriminologi I, II osv men syftar inte på dem nu). Hur är antagningspoängen till kursen? Och vad innebär en kandidatexamen? Jag vill ju trots allt var krimonolog. Måste jag då läsa till extra kurser när jag gått färdigt utbildningen för o slå ihop till en kriminologutbildning?
    • SYV-besökare : Kan inte se antagningsstatistik på den utbildningen som du är intresserad av. Det står "antagningsstatistik saknas". Ring 08-163171 som är tel till Kriminologiska institutionen eller till central studievägledning på Stockholms Universitet: 08-162845
    • SYV-besökare : Nu har jag själv ringt och fick svar att programmet är NY (ges för första gången) och därför finns det inga uppgifter om "tidigare antagningsomgångar"; detta pga det inte fanns några tidigare antagningar - eftersom programmet ges från hösten 2020 för första gången.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    Kandidatprogrammet i kriminologi är en 3-årig utbildning på heltid. "Kandidatexamen" = bevis på att man med godkända resultat läst på högskolenivå i 3 år på heltid med ett viss "huvudämne" - i detta fallet är Huvudämnet #Kiminologi.  Om kandidatprogrammet i Kriminologi på Stockholms universitet vad god läs på su.se/sok-kurser-och-program/skrik-1.