Isabell
    Jag kommer läsa ett beteendevetenskapligt program på högskola där jag ska ha inriktning kriminologi. Kommer alltså läsa 90 hp kriminologi samt 90 hp andra ämnen. Innebär detta automatiskt att jag tar en kandidatexamen i Kriminologi och Kan kalla mig kriminolog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabell,
    fråga studievägledare på ditt program.
    Allmänt gäller: för att kunna ta ut kandidatexamen måste även en kandidatkurs med rätt innehåll och godkänt betyg finnas med. Jag vet inte om en sådan kandidatkurs ingår i ditt program. Kalla sig för en "kriminolog" är inte förbjudet för att det är, så vitt jag vet, inte en skyddad titel, så det är i så fall fritt fram för vem som helst att kalla sig så.
    Om yrket Kriminolog kan du annars se information på framtid.se/kriminolog