J
    Kan man söka till kurser för magister- examen i socialt arbete i Sverige, efter avslutad kandidatexamen i psykologi från London (så kallad Bachelor of arts)? För att kunna jobba som exempelvis:

    (Om man utgår från Linnéuniversitets hemsida):

    Socialt arbete, magisterprogram, 60 högskolepoäng

    Yrkesliv
    Som magister i socialt arbete har du fördjupad professionskunskap. Vanliga arbetsområden är som utredare, utvärderare och utvecklare inom offentlig, privat och frivillig social verksamhet.

    *Kan man jobba som socionom?

    *Vilka områden kan man jobba inom i Sverige, utan magister eller med? Ser jobb- möjligheterna bra ut, eller är det mer fördelaktigt att välja socionom- programmet direkt från början?

    Jag är mycket intresserad av psykologi, men kommer inte in här i Sverige, inte heller på socionom, då mitt snittbetyg är 15. Därför vill jag utbilda mig till kandidat i psykologi eller socionom, i London och jobba som socionom här, eller något liknande med barn och unga i fokus.

    Länkar som kan vara relevanta:

    http://www.stmu.ca/programs-and-courses/psychology-degree/

    http://psychology.about.com/od/education/f/ba-vs-bs.htm
    • : Om du vill studera i London varför länkar du till ett kanadensiskt universitet?
    • : Universiteten har samma namn i båda london och canada, så det råkade bli fel. Bortse från länken!
    • Anna : Oavsett om det är Universitet i London eller i Kanada, så kan ingen ge en garanti på att utbildningarna "matchar" perfekt för att fortsätta på masternivå i Sverige. Inom EU är det klart lättare för att det är mer samordnad. Jag förklarade hur jag menar i mitt svar. Läs nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Tyvärr så kan det vara svårt att kunna garantera någon "tillgång" till en viss utbildning i Sverige efter det att man läste utomlands. Mest "samkört" är det i Nordiska länder. Sedan kommer EU. Sedan resten av Europa och först "sist" - kommer resten av världen: där skillnaderna mellan svenska och "utländska" utbildningar kan vara ganska stora och man skall ev. behöva komplettera med några kurser för att kunna "gå vidare".

    Huvudregeln är ju den att du bör vara beredd att skicka din utbildningsdokument från utlandet för bedömning (tänk dig en person som var född, uppvuxen och gick i skola i ett annat land och fick sin högskoleutbildning där också - så kommer hen till Sverige och vill fortsätta bygga på sin tidigare utbildning. Hen skickar sina utbildningsdokument för bedömning och får svar om vad utbildningen "är värd" i Svenska mått och om den ev. behöver kompletteras).

    Det är bra att du vill planera på förhand och ta reda på saker - så mycket som möjligt. Grejen är dock den att förändringar sker och även om du skulle idag vara lovad att "den och den utbildningen" är så pass lik sin svenska motsvarighet att den inte behöver kompletteras. OK, tänker du och söker. Det tar tid att söka och komma in och sedan genomföra den utbildningen som är kanske på 3 eller 4 år. Det kan också inträffa saker på vägen (t.ex. om du tar ett studieuppehåll på ett år) - och så kommer du fem år senare till Sverige och får svar att någon förändring trädde i kraft under tiden du studerade utomlands som gör att de "löften" du fick förr inte gäller längre och nu är det så att du behöver ändå komplettera din utbildning.

    Det är ingen som kan ge dig "garanti mot förändringar". Därför tänker jag så här: välj utbildning utomlands som du "gillar" och sök den. Om du kommer in, får du lite tid på dig att tacka Ja eller Nej till utbildningsplatsen (och då kan du gå prata med vägledare på den högskola/universitet i Sverige där du sedan planerar läsa vidare efter "grundutbildningen" utomlands). Sök flera olika utbildningar i olika länder. Se var du kommer in först.

    Jag tänker också på att det kanske är bra för dig att läsa det här http://www.arcada.fi/sites/www.arcada.fi/files/infoblad/socionom_0.pdf och tänka på utbildningar i Finland med undervisningsspråk svenska. http://www.arcada.fi/sites/www.arcada.fi/files/images/kontaktinfo_sve_ny.jpg - här finns det kontaktuppgifter där du kan ställa frågor.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!

    Det viktigaste är kanske att den utländska utbildningen ligger på "rätt nivå". För att t.ex. sjuksköterskor som kommer till Sverige från andra länder har ofta sin Sjuksköterskeutbildning på gymnasial nivå. De är behöriga i sina hemländer och kanske t o m har mångårig erfarenhet från arbetslivet. I Sverige när de ansöker om "komplettering" på Sjuksköterskeutbildningen, får de svar att de måste gå om hela utbildningen till sjuksköterska eller möjligtvis kan börja på termin 2 (av 6 terminer) - för att de läste i sitt hemland på lägre nivå än man läser i Sverige.

    Samma sak händer med Jurister, Ingenjörer och Lärare ibland. I vissa länder läser man på en nivå som motsvarar svensk gymnasienivå eller yrkeshögskolenivå men ej högskolenivå. Och i så fall blir man hänvisad till att söka till en svensk högskoleutbildning och läsa hela från början eller till att söka jobb på "lägre nivå", t.ex. jobb som undersköterska i stället för sjuksköterska; jobb som lärarassistent eller skolvärdinna i stället för lärare; jobb som juristassistent i stället för jurist och det kan vara en bättre lösning att börja jobba snabbare för då får man inkomst snabbare. Om man räknar på vad det kostar att läsa i flera år på högskolan, när man lånar pengar och inte har någon inkomst under tiden - då kan man inse att man tjänar mer på att t ett jobb direkt även om det jobbet är lägre lönesatt än det som man kan söka efter en högskoleutbildning. Det finns ingen jobbgaranti heller: dvs man kan gå en ganska lång högskoleutbildning och även 2 stycken och vara arbetslös efteråt, tyvärr.

    Jag hoppas att mitt svar inte låter som alltför deprimerande. Jag tycker bara att det är bra att vara realistisk och tänka på vilka olika alternativ som finns och vad som kan hända "i värsta fall", om man har otur.

    Ett råd till dig är att du tar kontakt med Studievägledare på de institutioner där du skulle velat studera i Sverige och be dem om råd: att de ger dig tips på vilka utbildningar utomlands som de kan rekommendera att söker i stället.

    Önskar dig allt väl & stort lycka till!
    ANNA
    • : Tack! :)
    • : Hur lång kan den svenska kompletteringen komma att bli på ett ungefär?
    • Anna : Det kan inte jag svara på - allt från en liten kurs till att en utländsk utbildning skulle kunna behöva läsas om helt i Sverige. Jag kommer med exempel i mitt utökade svar.
    • : tack!
    Läs alla kommentarer