Sara

    Hej! Jag har en fråga. Om jag just nu läser ett högskoleingenjörsprogram, men också skulle vilja ha en kandidatexamen i miljövetenskap, räcker det då att jag läser till 90hp inom miljöämnet och kan sen ”tillgodoräkna” mig de andra 90hp med de ämnen jag läst på mitt nuvarande program?

    • :

      Hej!

      Denna frågar passar bäst till SYV på det aktuella lärosäte du avser att avlägga examen vid. Reglerna kan variera, och därav är det bäst att du planerar med SYV kring vilka kurser du ska läsa för att uppnå dubbla examina. Risken är annars att du läser kurser som inte behövs.

      MVH, Brendan (ej SYV)

    • Julia : Tack, Brendan, för din kommentar, som innehåller rätt svar på frågan!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns endast generella regler kring kandidatexamina, alltså att det är 180 hp och minst 90 hp inom huvudämnet samt att kandidatkursen måste också finnas med - med godkänt betyg. Vilka de "övriga" poängen, förutom huvudämnet som lärosätet accepterar att man kan ta in, kan variera mellan olika lärosäten.
    Det bästa är att vända sig till studievägledare på just den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen.
    Ett tips kan vara att kika på kursinnehåll i kandidatprogram som finns inom det område som du vill ta examen inom - och helst på samma lärosäte där du vill ta ut examen, för att om du skaffar dig godkända betyg i exakt samma kurser som ingår i ett program, så borde du kunna ta ut examen "som om du läste det programmet" - tänker jag; det vore ologiskt annars.