Jacqueline
    Hejsan,

    Jag har i dagsläget 110hp helt slutförda kurser ifrån ett program på KTH, varav 15hp av dessa är ett kandidatexamensarbete. Utanför KTH har jag läst 61,5hp fristående kurser från olika universitet och högskolor.

    Tjänar jag på att försöka få ihop en kandidatexamen av mina poäng inför arbetslivet – exempelvis gällande löner – eller kan jag lika gärna behålla alla kurser som fristående kurser?

    // Jacqueline

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacqueline!

    Som du säkert vet, behöver du minst 180 hp för kandidatexamen och minst 90 hp måste vara i ditt huvudämne.

    Om du idag har 110 godkända hp, behöver du läsa minst 70 hp till (vilket motsvarar mer än ett års studier på heltid).

    Arbetsgivare kan tänka olika: vissa värdesätter arbetssökande som har kandidatexamen men andra bryr sig inte om "kandidat" så mycket, utan tittar mer på exakt vilka kurser du har läst. Det finns med det inga nackdelar i att ta ut kandidatexamen (jämfört med att inte ta ut den).

    Om du ändå tänkte läsa fler kurser på högskolenivå, kan du försöka sikta på kandidatexamen. För planering av exakt vilka kurser som fattas för din del, råder jag dig att boka tid hos Studievägledare på den högskola/universitet där du vill ta ut din kandidatexamen.

    Om det skulle komma fram att du behöver (för att kunna ta ut kandidatexamen) läsa kurser som du egentligen inte vill läsa, då kan du ta ställning till det och kanske välja att läsa andra kurser, som du hellre vill läsa (och avstå från kandidatexamen).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till!

    ANNA