Simon
    Kan man ta ut en Kandidatexamen med huvudämne Juridik? Alltså inte en Juristexamen eller ett "Kandidatprogram i Rättsvetenskap" som redan finns. Det jag är ute efter är om det går att läsa fristående kurser i 180hp, minst 90hp inom Juridik, och sätta ihop en Kandidatexamen med huvudämne Juridik?
    • : Jag tror inte det längre finns möjlighet att få Jur-kand utanför juristprogrammet; någon juridisk kurs kan du troligtvis få in i din kandidatexamen inom "fria kurser" men JurKand tror jag inte du kan få om du ej läser på Juristprogrmamet. Men hör gärna med studievägledare på just de institutioner som erbjuder juridiska kurser.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    vi har varit i kontakt med UHR; Universitets- och Högskolerådet och fick följande svar, när vi ställde din fråga till dem:
                         "Detta får man fråga de högskolor som anordnar juridiska utbildningar, det är de som kan bestämma om man kan frångå den ordinarie utbildningen eller om de kan erbjuda alternaitv."
    __________
    Det är alltså, precis som jag trodde själv, att man Tyvärr måste kontakta varje lärosäge "för sig" - alla de högskolor/universitet som erbjuder "juridiska utbildningar" och fråga ... det tar lång tid och kan vara svårt att komma i kontakt med precis alla de olika lärosätena. Men det ser ut som att det är precis vad du måste göra.:(

    Vänligen

    Julia syv