Anna
    Hej syv!
    Jag har en fråga angående universitet. Vad finns innan kandidatprogram? Som jag har förstått det, motsvarar kandidatprogram nivå 2, och sedan kan man ta en masterubildning som i detta fallet motsvarar nivå 3. Men som jag nämnde tidigare, vad finns innan kandidatprogrammet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!

    På högskola/universtet i Sverige kan man läsa fristående kurser eller så kan man läsa Program.

    Kandidatprogrammet är ett program på heltid på 3 år som leder till kandidatexamen. Kandidatexamen kan man annars sätta ihop av fristående kurser och uppnå samma resultat, dvs ta kandidatexamen.

    Det finns inget "innan" kandidatprogrammet. Man kan läsa fristående kurser eller utbildningar som är på heltid men kortare än 3 år... det kanske det som är "innan" kandidatprogrammet, utbildningar som är på kortare tid än på heltid 3 år.

    Var läste du om nivå 2 och nivå 3? Du får gärna skicka en snabblänk till oss, så får vi se vad det är för info du hittade, som är nytt för oss.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte