saga
    Hej!

    Jag har en fråga angående "Civilingenjörsprogrammet i molekylär bioteknik" och "Kandidatprogrammet i biologi/molekylärbiologi". Jag har funderat på dessa utbildningar, men förstår inte riktigt skillnaden?

    Sedan kan jag även se att man kan bli både biolog och forskare inom biologi/molekylärbiologi, hur blir man det och vad skiljer dem åt?

    Hur ser löneskillnaden ut för de båda linjerna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Saga,
    Kandidatprogrammet är på 180 högskolepoäng, vilket motsvarar 3 års heltidsstudier och Civilingenjörsprogrammet är på 300 högskolepoäng, vilket motsvarar 5 års heltidsstudier.

    Efter Kandidatprogrammet kan man söka Masterprogrammet på 120 högskolepoäng /2 år på heltid/ och på så sätt uppnå samma nivå på sina studier som Civilingenjörsprogrammet ger.

    Du kan titta in på http://www.studeravidare.se/sok#&free=Molekylär,,,Bioteknik&educationType=program&sortBy=promoted%20desc,%20applicationStatus%20desc,%20BIrate%20desc,%20groupPointsHistory%20desc,%20name_sort%20asc&gymnRate=10&hpRate=1&id=441 där ett stort antal utbildningar inom det området, som intresserar dig, är beskrivna.

    Forskarutbildningen är påbyggnadsutbildning: först läser man högskoleutbildning på GRUNDNIVÅ, sedan på AVANCERAD nivå och efter det kan man söka till forskarutbildningen. En bra beskrivning finns på http://www.lith.liu.se/forskarutbildning/filer/1.528770/Molekylrbioteknikallmnstudieplan.pdf där det är ganska kort och koncist är förklarat vad Forskarutbildningen har för syfte, vem kan antas mm.

    Om Biologyrken läs på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D443&sv.url=12.78280711d502730c1800072.

    Angående löner: de uppgifter som jag hittade säger att medellön för BIOLOG i Sverige idag ligger på ca 27 500 kr. i månaden.
    För Molekylärbiolog & Mikrobiolog är motsvarande siffra - 29 200 kr.
    För Marinbiolog - 38 500 kr.
    För Forskare inom Naturvetenskap - 35 800 kr.
    Du kan själv söka info- om löner på t.ex. http://www.lonestatistik.se/.
    Information om löner är mycket "ungefärlig" - det skiljer sig mycket mellan olika delar av landet och beror även på andra faktorer, som t.ex. om man är anställd inom Offentlig sektor eller av ett privat företag alt. om man driver ett eget företag och är med det sin egen arbetsgivare.

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. I annat fall ber jag dig att återkomma.
    Mvh
    Julia SYV