Ida

    Hej, kan man be någon om hjälp med att komma med kommentarer och input på ens kandidatuppsats för ett högre betyg eller är det fusk?

    • Anna : Vet du om det över huvudet taget går att få högre betyg på kandidatuppsatsen än "godkänt"? Eller menar du med "högre betyg" just Godkänt betyg?
    • : Ja det finns en betygskala upp till F-A
    • Ludmila :

      Man kan diskutera med sin handledare, men man får skriva själv och det är väldigt strikt kontrollerat för plagiat.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    en mycket intressant fråga! Men svår också...
    Rent formellt så gäller följande: "Enligt högskoleförordningen får lärosätena ta till åtgärder i form av avstängning eller varning mot de studenter som försöker fuska. Avstängning är vanligast. Beslut om avstängning fattas av en disciplinnämnd som finns vid varje lärosäte: universitet och högskola." Källa: studera.nu/livet-som-student/lag-och-ratt/fusk-eller-plagiat
    Om det du frågar om här och nu är "fusk" eller inte, vill jag råda dig att Fråga juristerna vid UKÄ: uka.se/studentratt--tillsyn/fraga-juristerna.
    För övrigt, så tänker jag så här... Jag undrar: varför tror du att "någon annan" är bättre på innehåll i din uppsats än du är? Du har ju jobbat med den ett bra tag, och "någon annan" har inte gjort det, så varför skulle hen kunna förbättra din uppsats?
    Vidare tänker jag så här: alla vi tar intryck och påverkas av andras åsikter hela tiden, men det gäller att du gör en ny åsikt till "din", att du accepterar den synvinkel och det blir "din nya övertygelse"... att du "byter åsikt", om man kan säga så.

    • : Tack för svar. Ja så är det nog, viktigt att lita på sin egen kunskap.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!