chelsea
    KAn jag läsa sambeteende i gymnasiet och sen byta till ekonomi i universitetet? vilken jobb kommer jag få då? och till när kan jag byta gymnasiet? är det inte sent?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Chelsea,
    en del av din fråga som handlar om att "byta gymnasiet" och om det inte är "sent" - har jag inte riktigt förstått. Är det så att du redan nu går på gymnasiet och vill byta till en annan gymnasieskola eller till ett annat program?
    Om du svarar på mina frågor nedan, kan jag ge dig ett bättre svar:
    1. går du i å k 9 eller på gymnasiet nu?
    2. vad vill du jobba som i framtiden? (du frågar vilket jobb du får och det är bättre att tänka så här: vilket jobb VILL DU FÅ? - och välja utbildning utifrån den frågeställningen).

    Du frågar om du kan läsa Samhällsvetenskapligt program, inriktning Beteendevetenskap och läsa Ekonomi på Universitetet? Svar på den frågan kan bero på VILKEN UTBILDNING inom Ekonomi på Universitetet du vill läsa? Behörighet till olika högskoleutbildningar är inte densamma. Det som är gemensamt är att man måste ha Grundläggande behörighet och det kan man få på samtliga gymnasieprogram /även de Yrkesprogrammen/. Särskild behörighet är olika till olika eftergymnasiala utbildningar. Jag vill även tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar, som är mindre kända än högskoleutbildningar, vilket är väldigt synd för att det finns många utbildningar inom Yrkeshögskola som snabbt leder till spännande jobb. Gå in på www.yhguiden.se och se utbud.
    Bästa hälsningar & hoppas vi hörs snart igen!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare