Adde

    Hej, jag heter Adam och går i 1an på gymnasiet på ekonomiprogrammet. Jag tycker att matte, företagsekonomi och tyska är väldigt svårt. Nu är det så att jag har kursvarning i tyska 3, vilket gör att det finns en risk att jag kommer få f i den kursen. Jag är också rätt så säker på att jag kommer få f i matte 2b nästa år (i matte 1b har jag fått E på senaste proven) och kanske i företagsekonomi 2 (jag tror att vi ska läsa den kursen även ifall om jag väljer juridikinriktningen ändå) Med det sagt så är heller inte mina betyg än så länge de bästa, i framtiden vill jag jobba med människor, jag har alltid varit intresserad av samtalsämnen och juridik men skulle också vilja jobba på tex lss boende. Alltså så vill jag inte jobba med ekonomi, förutom kanske bilförsäljare osv men inte revisor eller ekonomiassistent, ekonom osv. Ett yrke jag verkligen vill plugga till i framtiden är kriminolog. Men alltså , man måste ju ha 2250 poäng för att få gymnasieexamen och det finns en risk att jag inte klarar att få examen. Är det isåfall värt att täbka på att byta linje? eventuellt till en där man bara läser matte 1, som på estet eller yrkesprogram. Den som jag funderat lite kring är vård och omsorg, eftersom psykologi, etik och moral. Alltså de ämnena låter väldigt intressanta dessutom så kan eventuellt anställas som stödassistent efter programmet.

    Förlåt om detta blev rörigt, mvh Adam (?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adam,
    du har rätt att göra ansökan till år1 till nästa höst. Du söker via gymnasieantagningen och konkurrerar med dina grundskolebetyg. Det finns inga nackdelar i att göra ansökan till år1, på nytt. Om du får plats på det nya programmet, kan du då bestämma om du tackar ja till den nya platsen eller om du stannar på din nuvarande utbildning. Eftersom det inte finns några nackdelar i att göra ansökan till år1 till nästa höst, så råder jag dig att ansöka. Du får då senast sista dagen i omvalsperioden bestämma dig vilket program och på vilka skolor du vill söka till. Om VO finns info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO och Programplan ser du på Programplan_VO.pdf;
    vilka gymnasieskolor som har för avsikt att erbjuda VO från hösten 2021: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Vo