abdisamed Hassan
    Hej! Jag vill bli sjöfart alltså kapten och jag går i ekonomiprogrammet?
    går det?
    och jag undrar om det finns bra yrke högskola? jag vet inte riktig vad det är,
    vad innebär det?
    kan du säga några som är bra
    tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, behörighet till Sjökaptensprogrammet är
    Grundläggande behörighet + Fysik 1a, Matematik 3 & Engelska 5.

    Se plan för Ekonomiprogrammet: http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf
    Grundläggande behörighet får du om du tar Gymnasieexamen och Engelska 5 är en obligatorisk kurs när man går på gymnasiet;
    Matte 3 ingår som en obligatorisk kurs i inriktningen "Ekonomi" på Ekonomiprogrammet. Om du väljer en annan inriktning, bör du - om du vill bli behörig att söka till Sjökapten - välja Matte 3 inom Individuellt val /200 poäng väljer man/ alternativt att du läser Matte 3 som en kurs inom Programfördjupningar /3oo poäng/.
    Då återstår det Fysik1a, som inte ,normalt sett, läses på Ekonomiprogrammet.

    Du kan önska läsa Fysik 1a inom Individuellt val men det beror på möjligheterna på din skola - det är inte säkert du kan få läsa den kursen. Jag råder dig boka tid hos SYV på ditt program för att snarast ta reda på om du kan läsa Fysik 1a eller ej.
    I fall du inte kan läsa den, kan du ansöka om att få läsa den på KomVux efter gymnasiet eller så kan du försöka läsa in den kursen på egen hand och göra en Särskild provning för att få betyg och kunna söka till Kaptenprogrammet direkt efter gymnasiet.

    Du frågar också efter bra Yrkeshögskoleutbildningar. På www.yhguiden.se kan du se hela det nuvarande utbudet. Vad som är "bra" utbildning är det väldigt olika, beroende på vad man vill jobba som.
    Kika in på http://www.yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/helikopterpilotutbildning
    http://www.yhguiden.se/utbildning/marina-laroverket/skargardskapten1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/sigtuna-kommun/internationell-speditor1

    Bästa hälsningar och Lycka till!
    Julia SYV

    • : Hej Hassan, vi tar ofta emot elever som gör omval på Sjömansskolan (Sjöfartsutbildningen) och skräddarsyr beroende på tidigare GY-linje. Sjöfartsutbildningen är riksrekryterande, finns i Göteborg och Stockholm och har både yrkes och högskoleförberedande. Vill du veta mer kan du kontakta oss direkt på skolan, maila t.ex mig [email protected] så ordnar jag med info. Julia har helt rät och ger bra förslag, tillägg är att du också behöver 3 månaders (75 dagar) sjöpraktik, det brukar vi på skolan alltid kunna förmedla /Pär :)
    • Julia : Tack så mycket Pär för din kommentar! Jag undrar om du viII kika på http://www.framtid.se/yrke/sjoyrken och svara om info om Sjöyrken kan förbättras? Du kan då i så faII skriva dina försIag som en NY FRÅGA här på Fråga SYV, t.ex och tusen tack på förhand!