Elin

    Hejsan! kan ni besvara frågan om vad en utbildad tandsköterska kan jobba med, förutom det uppenbara, alltså förutom att jobba som just tandsköterska? Mvh Elin I.

    • Ludmila : Oftast är det arbetsplatsen som har ett behov av specialistutbildade tandsköterskor och erbjuder då vidareutbildning. Man kan specialisera sig till orodontiassistent. Operationstandsköterska och protetiktandsköterska.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Elin!
    Jag har fått en liknande fråga förut och kan svaret, för att jag kontaktade flera sakkunniga och tog fram ett - förhoppningsvis - bra svar på den frågan du ställer. Var god läs nedan:
    "Det finns flera olika vägar vidare för en utbildad tandsköterska.
    Att utbilda sig till Ortodontiassistent är en av dessa möjligheter.
    Hur blir man en ortodontiassistent?
    - normalt sett krävs en anställning på en ortodontiklinik och att kliniken köper vidareutbildningen till ortodontiassistent (som uppdragsutbildning).

    Andra karriärvägar för en tandsköterska är olika typer av vidareutbildning exempelvis utbildning till operationstandsköterska. Linköpings universitet erbjuder en kurs på 15 högskolepoäng (omfattning: en termin på halvtid eller 2 terminer på 25% av studiefart) för grundutbildade tandsköterskor.

    Det är också möjligt att satsa på ledarskap t.ex i form av utbildningar till klinikkoordinator eller klinikchef eller en yrkeslärarutbildning för att så småningom kunna undervisa blivande tandsköterskor eller arbeta som utbildningsledare inom yrkeshögskolan.
    Folktandvården erbjuder också andra karriärvägar för den tandsköterska som har ett specialintresse för exempelvis äldretandvård T.ex Folktandvården i Västra Götaland har en egen enhet där dessa frågor får extra stort utrymme, den så kallade hälsoodontologiska enheten, (uppgift från augusti 2021).

    Med vänliga hälsningar".

    • Ludmila : Det är vanligt att om man är intresserad av tex ortodontiassistent eller specialisttandsköterska operationssköterska att man vidareutbildar sig genom sin arbetsplats. Specialistkliniker anställer utbildade tandsköterskor som sedan får utbilda sig via dem. Det finns även kortare kurser som tandsköterskor kan gå för att vidareutbilda sig och arbeta mer delegerat. Tex fyllningsterapi – att laga en tand. Tandblekning mm.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Vad gäller möjlighet att läsa vissa vidareutbildningar för tandsköterskor: det startar olika vidareutbildningar lite då och då beroende på när regionerna har behov av olika kompetenser. Nedan finner du namnen för några utbildningar som kan starta i framtiden:
    Diplomeringskurs för Orofacial medicin
    Käksfunktionsassistent
    Odontologisk Röntgenassistent
    Operationstandsköterska
    Ortondontiassistent
    Specialisttandsköterska Protetik
    Specialisttandsköterska Pedodonti

    Här, nedan, kommer några fler exempel på kompetensutveckling för tandsköterskor:

    Profylaxtandsköterska

    Röntgentandsköterska

    Nischtandsköterska (t.ex. i protetik)

    Pedagogik för att ta bättre hand om tandvårdsrädda patienter

    Tandsköterska som klinikchef.