L
    Hej! Jag ska börja gymnasiet till hösten och jag har inte riktigt bestämt vilken linje jag ska gå. Jag har två val som jag skulle vilja gå, samhäll och natur. Det lutar mest åt natur eftersom det är den bredaste linjen och jag skulle vilja lära mig lite mer om NO ämnena, men jag är orolig att jag inte kommer klara av det. Jag har hög meritpoäng, men har D i No ämnena och i matten. Min syv, mina lärare och mina föräldrar säger att jag kommer klara det men jag vet inte. Jag har C,B och A i samhällsämnena. Vad tror du?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej L!

    Det är svårt att veta, oftast är det bäst att välja efter intresse. Om det är NO-ämnena som du är intresserad av så kan absolut det vara ett program för dig. I annat fall kanske du kan kika på andra program? Det är tre år och kanske kan bli jobbigt för dig att plugga kurser (mycket matte och no om det inte är ditt intresse) Vet du redan nu vad du vill studera senare? Det är inte säkert att du behöver gå NA-programmet för att bli behörig till det som du vill studera efter.

    gymnasieguiden.se kan du läsa om alla program och vilka kruser som ingår i programmet under "programplan".

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : No ämena är inte de ämnen jag är mest intresserad av och matte är jag inte så bra på men jag skulle ändå vilja gå natur för att jag vill lära mig mer om ämnena... Jag funderar på att bli ämneslärare i so och engelska går det även om jag har gått natur?
    • Anna : Du skriver att du börjar gymnasiet "till hösten". Vad har du sökt i första hand? Fick du ANTAGNINGSBESKED? Var är du antagen? Har du tackat Ja till din gymnasieplats?