Jesper
    Jag går i 9:an nu och det börjar bli tid för att välja gymnasie. Jag vill gå teknik för jag vill bli något med spelutveckling eller programmering. Jag har b+ i alla No ämnen har b i teknik och tycker att Det är jätteroligt men jag har D i matte och jag har hört att matten i tekniken är jättesvårt. Jag tycker att matte är ganska roligt och jag har inte direkt svårt för mig att lära mig men när det blir väldigt komplicerat så hänger jag inte riktigt med. Jag undrar om man kan klara av teknik programmet om man har typ D i matte eller om det finns någon annan linje som är lite riktad till spelutveckling eller programmering?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper!

    Du kan kika på innehåll i mattekurser på www.matteboken.se

    Det är matte 1, 2 och 3 som man läser i snabb takt så att man är klar med matte 3 innan slutet av åk2 på Teknikprogrammet, detta för att de som vill kan även hinna med matte 4, 5 och matte specialisering.

    Ett annat program - som är ett bra alternativ till teknikprogrammet - är El- och energiprogrammet, inriktning Dator- och kommunikationsteknik>>

    Det är fullt möjligt att efter EE, läsa på högskola/universitet. Det är också möjligt att läsa programmering på en yrkeshögskola.

    Du kan se exempel på YH utbildningar här>>>

    Vänligen

    Julia SYV