Sebastian
    Hej! Jag ska börja tredje året på teknikprogrammet. Vi är ett par i klassen som valt matte 5 som första val på individuella valet men som gärna vill läsa engelska 7 som utökad kurs. När vi pratade med expeditionen för ett halvår sedan sa de att det skulle gå bra men nu när schemat har kommit så har ingen av oss fått det. Vi mejlade dem och frågade varför och de sa att engelska 7 krockar med andra lektioner som vi har så ingen av oss fick alltså det. Men nu till frågan, säg att jag hade valt det i första hand istället för matte 5, hade de kunnat göra likadant då? För det känns ju som att det borde gå att få om man vill ha det. Men som det är nu verkar det som att det vi inte ens får byta från ma5 till en7 just pga att en7 lektionen ligger på en tid där vi har en annan kurs. Är det en rimlig orsak att neka alla som skulle vilja ha den kursen i min klass just på grund av att det är "fullt" schema och inget man kan göra åt saken?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, när det gäller Teknikprogrammet är skolan först och främst skyldig att ge er de kurser som krävs av programmet - utöver det har skolan egentligen ingen skyldighet att ge andra kurser inom Individuella valet (förutom vissa kurser inom idrott och vissa estetiska kurser) och det är helt och hållet rektor som beslutar vilka kurser som ges och vilka prioriteringar som görs. Och det är ju inte så konstigt att man prioriterar Matte 5 då på Teknik - men jag förstår er frustration eftersom ni blev lovade kursen. /Lena, Syv