Anders

    Hej, För 3 år sedan gick jag en yrkesförarutbildning på 1000 gymnasiepoäng hos min Komvux men vid slutet av utbildningen sa utbildaren till mig att jag skulle behöva betala 25,000 tusen kronor till för körlektioner att få ut mitt C körkort. Det hade jag inte råd med så jag fick inte C körkort. Jag har arbetat i butik sedan dess. Nu har jag tänkt att omskola mig och har sett en utbildning till kock på 1400 poäng på Komvux. Skulle Komvux se negativt på mig som kandidat till kockutbildningen på grund av det som hände med utbildningen till chaufför?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    KOMVUX måste prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund och därför kommer sökande med endast grundskoleutbildning komma in först men om det sedan finns ngn plats kvar, kan även hen med gymnasial utbildning i bagaget komma in. Vi hoppas du kommer in!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Men även om jag inte fick något C körkort, jag fick ingen vidare förmåga att skaffa ett arbete..
    • Milla : Komvux har inte i uppdrag att prioritera arbetslösa, det gör arbetsförmedlingen. Komvux går på längden av tidigare utbildning.
    • Anna : Håller med Milla (se kommentar ovan). Du kan fråga på Arbetsförmedlingen (AF) om de kan skicka dig på en arbetsmarknadsutbildning till kock. AF prioriterar arbetslösa. Komvux agerar enligt Vuxenutbildningsförordningen där det står att "personer med Kort tidigare utbildning hör till prioriterade målgrupper". Med kort tidigare utbildning menas i första hand personer som inte har Grundskolekompetens. Men om komvux-utbidlning du söker ligger på Gymnasial nivå, då är förkunskapspkaven "Grudskolekompetens"; för vuxna är det godkända betyg i svenska, engelska och matematik motsvarrande vårterminen i årskurs9. Från matte och engelska kan man även få "dispens" och det räcker i så fall att man har svenska eller svenska som andraspråk motsvarande E-betyg (godkänt) från vårterminen i årskurs 9 på gymnasiet - de kommer in först av alla; sedan kan det tyvärr ofta bli så att alla platser på nästa start är slut. Dock är det inte förbjudet att söka. Även om du får PLATSBRIST som svar från komvux, kan du söka till varje nästa start. "nej-svar" frå komvux gäller endast den starten som du sökte till just då. Sök till varje ny start. Någon gång kan man ju ha tur och bli antagen! Det får vi hoppas på! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    • : Men när det gäller vuxenutbildning betalar vuxenutbildning utbildningsanordnaren per person eller för utförande av en utbildning? Så om det finns 15 platser och om 10 platserna är tagna och så hoppar du in så kostar du inget mer. Jag tänkte om vuxenutbildningen kanske skulle avvisa dig på det viset.
    Läs alla kommentarer