Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isabell!
    Du funderar på att köpa utbildning av Distansinstitutet och frågar om det är lika lätt att få jobb efter den utbildningen som efter en yrkeshögskoleutbildning med samma namn: lärarassistent. Så länge det inte ges ngt jobbgaranti, så kan ingen garantera att du (eller någon annan) kommer få jobb, oavsett vilken utbildning du genomför.
    Jag ser att distansinstitutets utbildning till lärarassistent motsvarar studier i 2 terminer (det står så på deras webbplats); yrkeshögskoleutbildingar till lärarassistent går på 3 terminer, förutom en utbildning som går på 2 terminer. Yrkeshögskoelutbildningar är, som regel, mer omfattande än distansinstitutets utbildning till lärarassistent.

    Det är också viktigt att komma ihåg att yrket Lärarassistent är icke-reglerat. Det betyder att ingen legitimation finns att söka och arbetsgivare får fritt anställa vem de vill, med vilken utbildning de anser passar. Det gör det extremt svårt att råda ang.utbildningsvägen till detta yrke. Olika arbetsgivare kan tänka olika; vissa värdesätter arbetslivserfarenhet mer än någon utbildning, andra vill anställa i första hand de som har "rätt utbildning" men vilken utbildning som är "rätt" finns inga generella regler kring, därför att yrket är icke-reglerat.

    Liselotte