Emelie

    Hej! Jag skulle vilja gå ett program på grundnivå inom kognitiv neurovetenskap efter gymnasiet, d.v.s. studier om hjärnan och dess funktioner såsom sömn, minne, perception o.s.v. Den enda högskola som jag hittat som har detta är högskolan i Skövde. Har den skolan och utbildningen ett bra omdöme? Finns det några andra alternativ som jag skulle kunna välja? Finns det några utbildningar på engelska i grannländerna, som exempelvis Norge? Jag har kikat på utbildningar inom biomedicin, men jag går hellre en utbildning som har en inriktning på kognitiv neurovetenskap eftersom det är just hjärnan som jag är intresserad av. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!
    jag gissar på att det är från hösten 2021 som du vill läsa på universitetet/högskolan, och i så fall fastställs utbildningsutbud till 15 mars 2021, och kommer att visas både på www.studera.nu och på www.antagning.se
    Men redan nu ser jag att det finns utbildningar på andra lärosäten än just det  du nämner i din fråga, t.ex en kurs på Lunds universitet, se lu.se/lubas/i-uoh-lu-PSYD53/64101
    Tips! fråga dina lärare på gymnasiet i de "relevanta ämnen", t.ex biologi och psykologi - de är definitivt mer insatta än en "allmän studievägledare", som inte jobbar med specifikt det kunskapsområde.
    Du får också gärna ta kontakt med studievägledare som jobbar på högskolor och universitet: både i Sverige och utomlands (i första hand på de institutioner där intressanta för dig utbildningar ges).

    Studie- och yrkesvägledare