Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tina,
    din fråga besvaras bäst av antagningsgrupper på de lärosäten som erbjuder psykoterapeutprogrammen. Vilken behörighet som krävs inför psykoterapiprogrammen på de svenska lärosätena brukar beskrivas så här: "Grundläggande behörighet (A)-Psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare), eller -Läkarexamen med specialistkompetens i allmän psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller-Socionomexamen eller-Annan yrkesexamen om minst 180 hp inom vård och som inkluderar ett vetenskapligt arbete om minst 15 hp. Särskild behörighet (B)-Utöver kurser ingående i examen enligt A ovan, skall sökande (gäller Läkarexamen, Socionomexamen och Annan yrkesexamen enligt A) slutfört kurser om minst:oUtvecklingspsykologi, 7,5 högskolepoängoPersonlighetspsykologi, 7.5 högskolepoängoHälsopsykologi, 7,5 högskolepoängoKognitiv psykologi, 7,5 högskolepoängoRelationell psykologi (ex gruppsykologi, systemteori, familjepsykologi), minst 7,5 högskolepoängoPsykoterapeutisk metod och teori, 15 högskolepoäng (grundläggande psykoterapiutbildning)-Tillräckliga praktiska förkunskaper har för Psykologexamen enligt A ovan, den som vid ansökningstillfället har:ohar varit yrkesverksam under minst två år (minst halvtid) sedan Psykologexamen utfärdats och under dessa två år har tillämpat ett psykoterapeutiskt arbetssätt som en del av arbetsuppgifterna, vilket ska styrkas med intyg.-Tillräckliga praktiska förkunskaper har för Läkarexamen, Socionomexamen och Annan yrkesexamen enligt A ovan, den som vid ansökningstillfället har:oVarit yrkesverksam under minst två år (minst halvtid) från den tidpunkt respektive examen utfärdats, och under dessa två år har tillämpat ett psykoterapeutiskt arbetssätt som en del av arbetsuppgifterna vilket ska styrkas med intyg, samtoBedrivit psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Handledningen ska ha omfattat minst 40 timmar vid individuell-, respektive 80 timmar vid grupphandledning.oHandledningen ska ha skett parallellt med eller i nära anslutning till, dock inte innan, genomgången kurs i Psykoterapeutisk teori och metod (se ovan).-Den sökande ska uppvisa intyg, att denne under utbildningstiden kommer att arbeta minst halvtid med kliniskt patientarbete eller motsvarande och att den sökande där har möjlighet att arbeta psykoterapeutiskt med klienter. Den sökande ska också ingå i ett terapeutiskt sammanhang, dvs. ingå i ett team där det finns kunskaper och erfarenhet av psykoterapeutiska arbetsmetoder.Övergångsbestämmelser för behörighetSökanden som slutfört en sammanhållen grundläggande psykoterapiutbildning om minst 45 högskolepoäng senast 2020-02-01, anses motsvara behörighetskravet i punkt B, första stycket ovan. För behörighet krävs dock att övriga krav under punkt A och B är uppfyllda."

    Tolkningsföreträde är det antagningsgrupperna/antagningsenheterna som har, oavsett om vad jag eller någon annan skulle säga/svara till dig. Och både reglerna och tolkningar kan också ändras över tid... Så, det svaret du får idag kanske inte gäller om några år. Du kan också chansa och söka och då får svar om du är behörig eller inte. Skicka din fråga till de lärosäten där psykoterapiprogrammet ges, t.ex till Umeå universitet, Uppsala universitet eller Karolinska institutet i Stockholm. När du får svar från antagningsgrupperna, får du gärna höra av dig och berätta för oss vilket eller vilka svar du fick - för vi vill alltid lära oss mer för att kunna hjälpa fler!