Robin
    Hejsan! Efter att ha läst på Malmö högskolas hemsida om utbildningen "IT och Ekonomi" så kände jag att det var rätt val för mig. Idag fick jag besked om att blev antagen. Jag har dock fått väldigt mycket ny information som talar för att jag kan spendera 3-4 år vid skolbänken på ett mycket bättre vis, vilket gör mig orolig.
    För det första; så är det en ekonomi linje som man inte behöver matte C/3 för. Det konstiga här är att samma linje på andra ställen i Sverige kräver matte C (!?). Exempel: http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/program/ekit

    Och vad jag hittar på forum (ex: https://www.flashback.org/t1518118) så talas det inte gått om utbildningen heller. Något jag hör genomgående från olika källor är att programmet från början skulle leda till "civilingenjör" som yrkesbenämning, men att detta aldrig skedde och att detta helt enkelt är slutprodukten av en gammal satsning som aldrig gick hem, istället för något som är riktat efter att nära arbetsmarknaden.

    Jag blev även varnad av en kollega på arbetet som studerar till civilekonom. Hon läste igenom kurserna och sa att jag får inte någon examen inom ekonomi i sig självt. Jag är rädd att detta program gör mig till en "halv systemvetare och en halv ekonom". När jag dessutom själv jämför kurserna med de på ekonomi och systemvetenskap så känns det bara som att detta talar för det. Samt att det finns liknande utbildningar som är någon sorts "utfyllnad", där man gör lite hipp som happ för att fler ska kunna studera på skolan utan att det garanterar jobb i framtiden.

    Är det så att jag gör bättre i att läsa till enbart ekonom eller systemvetare? Jag vill komma ut till en stabil karriär med många arbetsmöjligheter, och för att vara ärlig en så hög lön som möjligt.
    Samtidigt så hade det varit skönt att få börja plugga direkt, istället för att vänta 6 månader eller tom ett år till. Då måste jag veta vad jag är värd på arbetsmarknaden efter denna utbildning?
    Jag är väldigt tacksam för svar!

    mvh,
    Robin

    1 Svar

    Hej Robin!

    Vad tråkigt att du börjat tveka på den utbildning som du blev antagen till.
    Angående om programmet och skolan är bra eller inte kan jag inte svara på det är så individuellt.

    Att behörighets kravet inte matemativ 3/c kan ha olika förklaringar, men rimligast är att ni inte kommer att läsa så mycket och djupgående matematik att 3/c anses krävas.

    Det stämmer att du inte får någon examen i ekonomi däremot kommer du att efter avslutat program få en kandidatexamen i Informatik. När du läser 180hp (3 år) samt 90hp i ett huvudämne så får du en kandidatexamen.

    På programmet har du även 30hp (en termin) valbara kurser och du har då själv möjlighet att påverka till viss del vad du vill läsa.

    En tanke kan vara att du påbörjar utbildningen för att se hur det känns, om det trots det inte känns bra kan du satsa på att söka till våren. Om du inte studerat tidigare kommer du ändå att känna på studielivet och även kanske få in en bättre studieteknik.

    Framtidens arbetsmarknad inom IT ser bra ut däremot är behovet av ekonomer inte lika starkt.
    Om du vill veta mer kan du titta på den här hemsidan: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html
    Där kan du se en bedömning över hur framtidens arbetsmarknad beräknas att se ut för olika yrken.

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV