Elev
    Så jag var rätt säker på att jag skulle komma in på första valt som var teknikprogrammet, men det gjorde jag inte det blev 272.5 i gräns och jag har 270, så nu kommer jag inte gå på teknikprogrammet men vill ju göra det så undrar om detta går och lösa hade ju kommit in på de flesta andra teknik i Stockholm med 270 men hade inte med dom liksom

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leo,
    om du är behörig sökande, så borde du få en RESERVplats (köplats på reservlistan), fick du den? Det var ju synd att du inte sökte Teknikprogrammet på flera skolor. Att vara säker, på förhand, att komma in på någon utbildning kan man inte göra. Det kan ibland t o m bli så att utbildningen kommer inte att starta (t.ex på grund av för få sökande eller på grund av lärarbrist), så det är bra att söka till flera (t o m till Många olika) utbildningar, men man ska givetvis inte söka det man absolut inte vill gå.
    Vi hoppas du kommer in från RESERV. Men det kan man inte vara säker här... i o f s ligger du så pass nära antagningsgränsen att det borde inte vara så många som står i reservkön före dig... så jag tycker du har all anledning att vara optimistisk.

    Datumen för gymnasieantagning i StorStockholm 2022 är: den 18 juli Sista svarsdag på slutantagningsbeskedet.

    RESERVANTAGNING
    2 augusti Reservantagning 1
    9 augusti Reservantagning 2.
    Och den 15 augusti 2022 tar gymnasieskolorna över reservantagningen och sköter den själva.
    Vår erfarenhet är att man kan fram till mitten på september komma in på gymnasiet från RESERV.

    Blev du ANTAGEN någonstans? Vilken utbildning blev du antagen till?
    Läs gärna (noga) all information som finns på gymnasieantagningen.storsthlm.se/ansokan-och-antagning/sa-fungerar-antagningen - i första hand läs mycket noga avsnittet som heter Om du har kommit in på ett lägre val finns fyra alternativ: ...
    Fundera över alla alternativen. Tänk också på att gå på gymnasiet är frivilligt, och med det är det inte säkert att få någon gymnasieplats, över huvudet taget. Vi avråder från att tacka Nej till platsen som man fick (blev antagen till). Gör man det, alltså tackar nej till en plats där man är antagen, då har man ingen plats. Behöriga sökande brukar få "någon plats någonstans till slut" men inte säkert det. Kan finnas behöriga gymnasiesökande som vid skolstart inte har någon plats på en skola att gå till. Att läsa på gymnasiet, även om det är på "fel program" är bättre än att inte ha någon sysselsättning och ingen inkomst (studiehjälpen från CSN kommer inte betalas ut om du inte från början på höstterminen går i skolan).
    I värsta fall får du börja läsa på fel program till hösten (tyvärr). Möjlighet kan finnas komma från reserv t o m hela september, i undantagsfall ... men annars så läs där du fick plats och försöka lära dig så mycket som möjligt och få så bra betyg som möjligt och sök om till år1 på gymnasiet till hösten 2023.

    På StorStockholms gymnasieantagnings-webb finns även följande information att läsa:
    "
    Om du efter slutantagningen vill ställa dig i reservkö till en utbildning ska du kontakta din studie- och yrkesvägledare eller Gymnasieantagningen för att komplettera din ansökan. Du hamnar sist i kön till den utbildningen även om du har högre meritvärde än sökande som gjort sin ansökan i tid. Du kan bara antas om det blir lediga platser på utbildningen."
    *******
    Jag tycker du bör ställa dig i reserv till TE på många gymnasieskolor, om det är just TE som du vill läsa. Men du bör inte söka till en skola som du absolut inte vill gå på, utan endast till de skolorna som du kan tänka dig gå på.
    Teknikprogrammet har flera inriktningar men under år1 brukar samma kurser läsas på alla inriktningar på TE, så inriktning spelar mindre roll (just nu). Om du kommer in på TE men på fel inriktning, kan du försöka efter år1 (inför år2, på sommaren) byta till en annan skola som erbjuder rätt (för dig) inriktning på TE.
    Om TE med alla programmets inriktningar + utbildningen till gymnasieingenjör (så kallad TE4) kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE

    Gymnasieantagningen i StorStockholm nås på Epost: [email protected]

    Vilka gymnasieskolor erbjuder TE?
    I hela Sverige - se listan på gymnasieGuiden.se/TE
    I Stockholms län - se listan på gymnasieGuiden.se/TE-Sthlm-län
    I Stockholms kommun - se listan på gymnasieGuiden.se/TE-Sthlm

    • Elev : Står att jag är reserv, men tror inte det kommer bli någon ledig plats eftersom inriktingen tydligen bara hade 16 platser, men jag mejlade och frågade gymnasieintagningen om jag kunde lägga till LBS södra som har en låg gräns eller om jag kan lägga till något mer liksom
    • Mikael : Bra att du kontaktade gymnasieintagningen. Men mitt råd är att du ska stå kvar i reserv och ha hoppet uppe! De antagna kan tacka Nej av olika anledningar… vi håller tummarna!
    • Mikael : Vilken inriktning på teknikprogrammet du kommer in på spelar mindre roll, eftersom det är samma kurser som alla tekniska inriktningar läser under år 1 på gymnasiet.