Alexander
    Så ja.. Jag kom inte in på förstahandsvalet vilket var teknik för att jag ansökte sent och kunde bara komma in om det fanns plats vilket det inte finns, så då tackade jag ja till andrahandsvalet som var El (på samma skola, vilket är den skolan jag vill gå på för att jag kan läsa japanska där). Men saken är att jag vill gå på teknik, inte el, och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill kunna läsa vidare till de yrken jag är intresserad av.

    Mvh Alex.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander,
    jag antar att du står i RESERV till teknikprogrammet på din favoritskola och då har en chans att komma in, senare - kanske t om mot mitten på september (vissa gymnasieskolor tar in från reserv så sent som slutet på september - men då ofta om eleven vill byta från samma program på en annan skola, och inte från ett annat program).

    Om du inte kommer från reserv in på teknikprogrammet, har du följande alternativ:

    1. söka om till nästa höst, alltså till hösten 2020 - och på nytt konkurrera om plats i år 1;

    2. läsa på EE och försöka läsa så många kurser från teknikprogrammet som det går - t.ex läsa mycket matte: valbara kurser, på EE, matematik 2 och 3, och kanske även Fysik 1a och Kemi1 (som U-kurser, utökade, om rektor så tillåter). Komplettera efter gymnasiet på komvux eller på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå.

    Vänligen
    Julia