Ida
    Hej!

    Jag skulle vilja börja studera på ett program nästa år. Innan dess vill arbeta men planerar även att läsa fristående kurser på sidan om. Min fråga är, om jag läser kursen som sedan ingår i mitt program, hur blir det då? Får jag läsa och examineras på kurserna igen på nästa universitet eller räknas de kurserna in i min examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ida!
    Handlar dina studier om högskola/universitet? Är de exakt samma kurser som ingår i programmet som du planerar läsa som fristående?
    Om det år så att du redan har betyg i en eller flera fristående kurser som ingår i ett program på högskola/universitet, kan det vara en bra idé att försöka byta och läsa en annan kurs i stället för den som du redan har godkända betyg i.
    För mer information råder jag dig att kontakta Studievägledare för just den högskola/universitet där du vill studera.
    Bästa hälsningar
    Anna
    • : Tack för responsen! Det handlar om studier på universitet. Kurserna som jag tänkte läsa ingår i det programmet jag vill läsa. Jag funderade ett tag om det skulle vara ett taktiskt val för att få bättre betyg i kurserna då sprider ut och disponerar sin tid annorlunda.
    • Anna : Om godkända betyg från kurser på högskolenivå förs in i LADOK (en databas där alla högskolebetyg registreras) kan det vara så att du har sämre möjlighet att komma in på ett program där kurserna ingår, i vilka du sedan innan har godkända betyg. Kontakta Antagning.se och/eller Studievägledare på din högskoleutbildningen som du vill läsa. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    • : Okej, tack så jättemycket för hjälpen!