Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag är inte helt säker på vad du menar.
    Det som gäller är dock följande:
    om man har resultat av högskoleprovet, prövas man med det resultatet i HP-urvalet.
    Grundläggande behörighet kan man påvisa bland annat genom att man har Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, och med det omdöme prövas man i BF-urvalet.

    "Studieomdöme och kompletteringskurser"?
    Med "studieomdöme", menar du Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola?
    Kompletteringskurser - var menar du att man har läst de kurserna, på komvux, på basåret på högskolenivå eller på en folkhögskola?

    • : Men menar du att man kan pröva till en utbildning bara med högskolas omdöme? Om jag får 4,0 från högskola då kan jag ansöka till vilken utbildning som helst?
    • Julia :

      Vad är "högskolas omdöme"? Ansöka kan man till vilken utbildning som helst, det finns inga förbud mot att söka utbildningar. Att få omdöme från en folkhögskola som ligger på 4.0 är svårt. Man måste vara mycket duktig för att få det (man ska ha kunskaper som ligger på A-betygsnivå i alla ämnen). Det finns ingen garanti att med 4.0 i omdöme från en folkhögskola komma in på "vilken utbildning som helst". Det är mycket möjligt att det blir fler sökande som har 4.0 i omdöme än det finns studieplatser, och då tittar man på högskoleprovs resultat (och de som inte har gjort HP, förlorar här... kan man säga). Även utlottning kan tas i bruk. Om man i antagningsstatistik ser 4.0 i BF-urvalsgruppen, betyder det att ingen med lägre omdöme än 4.0 kom in (och att några med 4.0 kom in, men det behöver absolut inte betyda att alla med 4.0 kom in).

    • : Det är klart att 4,0 från högskola är inte lätt att få, men jag ville förstå processen hur det går. Alltså om man får 4,0 från högskola så kan man ansöka till läkarprogrammet, och om man gör HP så konkurrerar man via två urval, eller hur?
    • Julia : Det är skillnad på högskola och folkhögskola. Du skriver "högskola" men jag tror du menar "folkhögskola" (i kommentaren ovan), stämmer det?
    • : Ja, folkhögskola menar jag
    • Julia :

      Sökande till högskole-/universitetsutbildningar kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Man prövas i alla de urvalsgrupper där man får prövas; det finns exempel på att en och samma person prövas i BI, BII, BF och HP (och om Alternativt urval görs, även iAU). Och teoretiskt sett, kan samma person komma in på samma högskoleutbildning fem gånger. :) Man får ju en ny chans i varje urvalsgrupp.

    • : Så kan man konkurrerar med folkhögskola Studieomdöme till läkarprogrammet oavsett om de är många som har 4,0?
    • Julia : Konkurrera kan man om man är BEHÖRIG (har både grundläggande och särskild behörighet); alla behöriga sökande prövas och konkurrerar. Sedan är det nästa fråga: vem som kommer in, får plats. De med högsta meriter kommer in först och så länge platserna räcker. Exempel: vi säger att det ges t.ex 50 platser till läkarprogrammet för sökande med Omdöme från en folkhögskola (alltså som konkurrerar i BF-urvalet) och det är 55 personer som alla har 4.0 i omdöme. Då tittar man på vilka som gjorde högskoleprovet och vi kan ta som exempel att 45 st. av dem gjorde högskoleprovet - då antar jag att alla de kommer in. och så finns det ännu fem platser kvar men 10 sökande till de 5 platserna som alla har 4.0 i omdöme - för dem blir det utlottning (slumpen får avgöra). Så förstår jag detta. Men det är inte vi här på FRåGA SYV utan Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole- och universitetsutbildningar, så du får gärna läsa information på www.antagning.se eller ställ frågan till personal som jobbar på antagning.se och lycka till med din ansökan! :)
    • : Tusen tack, det var precis vad behövde veta, ha en fin dag!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • :

      Tyvärr BF kvoten är så sällan hög antagning för populära utbildningar att du bör satsar på högskoleprovet. Bedömning har särskilt regeln enligt folkbildningsrådets hemsida. Å andra sidan lågt studieomdöme som har en bra HP resultat överrepresenteras och garanteras plats till utbildningen än denne som har 4.0 på omdöme med samma HP resultat.

    • : Tack för informationen, om jag läser på folkhögskola hjälper det inte att HP kommer att vara lite lättare?! Alltså får man begrepp och termer från olika ämnen!
    • Anna : Undrar du om det är lättare att få högre resultat på högskoleprovet om man läser på en folkhögskola? I så fall vill jag svara så här: alla studier (inklusive självstudier) hjälper till och det borde bli lättare att få högre resultat på högskoleprovet om man har studerat mer (jämfört med om man har studerat mindre eller inte alls).
    • : Tack så mycket för svaret, det har varit vad jag har undrat kring
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer