Hampus
    Hej!

    Jag har slutbetyg från gymnasiet i matte 3c. Jag går i tankarna på att studera ett civilingenjörsprogram och då krävs behörigheten matte 4.

    Mina betyg är sådär men mitt resultat från högskoleprovet är bra. Min fråga är därmed: går det att få den särskilda behörigheten (matte 4) från komvux och sedan söka utbildningar med mitt resultat från högskoleprovet?

    Mvh
    • : (PS. jag tänkte "bara" göra en provning i matte 4 på komvux!)
    • Anna : Om du inte läst matte 4, finns det ingen garanti på att du får godkänt betyg i matte 4. Du förbereder dig till prövning på egen hand. Jag ska nu också skriva Svar, se nedan. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du har resultat från högskoleprovet och är Behörig, har grundläggande och särskild behörighet till den högskoleutbildning du vill komma in på, prövas du även i HP-urvalet.

    • : Och för särkild behörighet i matte 4 så räcker det med en prövning på Komvux, förutsatt att jag klara den?
    • Anna : Ja, det stämmer att för behörighet spelar det ingen roll om du får betyg i slutet av en läst kurs eller genom en prövning. Dock är det nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser kursen, jämfört med om man endast gör prövning i den.