Jwan

    Hej! Jag vill plugga till psykolog eller socionom men jag har dåliga betyg och mitt poäng från högskoleprovet var väldigt lågt så det är jättesvårt för mig att komma in i någon psykolog/socionomprogramm. Därför så tänkte hur funkar det med fristående kurser kan man komma in i utbildning med hjälp av eller genom fristående kurser? Mvh

    • Anna : Menar du genom fristående HÖGSKOLEKURSER?
    • Jwan : Aa precis

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Både psykolog- och socionomprogrammen leder till Yrkesexamina som kan nås endast via programmet, alltså inte genom fristående kurser.

    Att skulle kunna läsa inledande kurser som fristående för att sedan kunna "hoppa in" om någon plats befrias, bedömer jag som extremt osannolikt. för det första, så är det mycket möjligt att ingen ledig plats uppstår. För det andra, så är jag inte alls säker på att de inledande kurserna på programmen går att söka som fristående, och om det skulle gå, då kan antagningsgränser till de fristående kurserna vara ännu högre till hela programmet.

    Jag kan alltså inte se det som en rimlig väg att satsa på... men prata gärna med studievägledare som jobbar på de programmen som du vill komma in på - om de har några tips, förutom de "vanliga": att göra högskoleprovet ännu en gång, och att på alla möjliga sätt försöka höja sitt meritvärde!
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra - LYCKA TILL!

    Studie- och yrkesvägledare