emma

    Jag undrar hur pass stor skillnad det kan vara mellan högskolepoäng och meritvärde för att komma in på universitet. Jag har bara 17 i meritpoäng, eventuellt 18 om jag går Engelska 7. Egentligen har jag väl inte så dåliga betyg, men jag har ingen matte/moderna språk som ger extra meritpoäng. Jag tänkte göra högskoleprovet i Oktober och är positiv om att jag har en chans att få ett bra resultat, kanske 1.50. Jag hade tänkt söka till Uppsala universitets Naturvetenskapliga/tekniska basår, men de lägsta antagningspoängen 2019 var 19.43 i meritpoäng vilket är mycket högre än vad jag har. Dock var de lägsta poängen på högskoleprovet 1.30, vilket jag tror att jag kan klara. Finns det någon möjlighet att komma in om jag hamnar på 1.50 på högskoleprovet men bara har 17-18 meritpoäng? Hjälper det om jag går engelska 7?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    sökande prövas separat i de olika urvalsgrupperna (när du prövas i HP-urvalet, spelar då ingen roll hur högt meritvärde du har, och tvärtom - när du prövas i betygsurvalet, spelar ingen roll hur högt du fick på högskoleprovet, eller om du ens gjorde högskoleprovet).

    Försök få så högt resultat på högskoleprovet och försök också få så högt meritvärde du kan, detta för att ha så bra chanser i alla de urvalsgrupper där du kommer att prövas, som möjligt.
    Lycka till!