Agnes
    Hej, antagningsstatistiken för djursjukskötares merit har legat på ca 19,79 från gymnasiebetyg under ht 2020.
    Jag gissa på att min merit kommer hamna på runt 17, finns det ändå en chans att jag kan komma in på djursjukskötarutbildningen?
    Om inte, kan jag läsa till just matte 3b och engelska 7 efter gymnasiet för att öka min merit inför nästa antagningsperiod?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,

    antagningsgränser bestäms inte på förhand, utan uppstår i konkurrensen och blir kända i efterhand. Alla Behöriga sökande har med det en teoretisk chans att komma in. ... men det är mycket Bra om du planerar för att höja ditt meritvärde om du inte komma in på utbildningen.

    Angående läsa matte 3b och eng 7 för meritpoäng - så söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är inte alls farligt att göra ansökan så fort som möjligt. Skulle du bli antagen men sedan visar sig att du inte behöva läsa de kurserna, kan du lätt "lämna Återbud", alltså uppge/svara att du inte vill läsa. Men annars så är det bra att kunna mer matte och mer engelska, oavsett vilken utbildning man går eller vilket jobb man har eller vill få i framtiden!

    Reglerna kring meritpoäng för dig med examensbevis finns att ta del av på gymnasieGuiden.se/merit

    Max antal meritp. är 2.5 och ingen kan få mer. Om du sedan innan inte har några meritp. får du + 1.0 för eng 7 och + 0.5 för matte 3, men har då även utrymme för ännu 1.0 meritp.

    Vänligen
    ANNA