Simon

    Hej! Denna fråga rör universitetsutbildningar men jag hoppas ni kan svara ändå. Idag pluggar jag en kandidat och är snart klar men i gymnasiet var jag inte särskilt duktig och fick därför inte jättebra betyg, på hp fick jag heller inget märkvärdigt. Jag undrar därför om jag väljer att plugga en till kandidat, kommer jag kunna komma in på mina 180 hp jag har nu (eller snart) eller är det bara via gymnasiebetyg och/eller högskoleprovet? min fråga är egentligen, är det meriterande att redan ha gått en universitetsutbildning när man ska söka en universitetsutbildning? Tack så hemskt mycket!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du söker en högskoleutb. på Grundnivå, som inte kväver tidigare högskolestudier, konkurrerar du med ditt meritvärde (uträknat på gymnasiala betyg) och/eller med resultatet av högskolerprovet.
    Med kandidatexamen "i bagaget" kan du också söka till utbildningar på avancerad nivå - magister- och/eller masterprogram. Till de krävs, för behörighet, att man har kandidatexamen, och det blir inte så stor konkurrens till de programmen för att alla som ej har kandidatexamen är Obehöriga.
    Vänligen
    Julia
    PS; du får också fråga Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka. Jag tror du får samma svar där, som jag ger dig nu.