Mohammed
    Hej! Jag vill jättegärna börja på rättsvetenskaps programmet men man måste ha behörighet för just grundläggande behörighet + Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Ifall jag får F i historia 1 finns det då ingen chans att jag kan komma in?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mohammed!

    Till högskola måste man bli behörig och det gäller både Grundläggande och Särskild behörighet. I fall en viss högskoleutbildning kräver godkända betyg i vissa kurser (i detta fallet Historia 1b och Samhällskunskap 1b) då måste du få godkända betyg i de kurserna, annars är du Obehörig.

    Det går att läsa gymnasiala kurser på komvux efter gymnasiet. En annan möjlighet är att bedriva självstudier och göra Prövning.

    Tips - se på www.yhguiden.se om du hittar någon Yrkeshögskoleutbildning som du blir intresserad av, t.ex finns det utbildningar till Juridisk assistent (Paralegal) inom Yrkeshögskola. YH har lägre behörighetskrav + att man kan komma in på en YH-utbildning även som obehörig. Detta pga YH har möjlighet att ta in upp till 20% i varje klass som formellt sett saknar behörighet. Är man inte behörig till en yrkeshögskoleutbildning, är det bra att ange i sin ansökan om att man vill söka i "fri kvot".

    Högskola kan inte göra det. Högskola kan inte ta in obehöriga. Det är den största skillnaden mellan högskola och yrkeshögskola. Sedan finns det flera saker som är olika: yrkeshögskoleutbilndingar är oftast kortare och mer praktiska, innehåller med LIA (Lärande i Arbete, dvs praktik) och så uppvisar YH mycket god resultat vad det gäller att ge arbete i direkt anslutning till studierna.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte