Oliver

    Hej! Just nu läser jag på komvux och mina planer är att söka in till universitet till hösten 2021. Jag är godkänd i Matte 1a, Svenska 1, Engelska 5 och 6, samhäll och historia. Jag tänker även göra högskoleprovet nu under våren. Min fråga är om det finns någon chans att jag kan komma in på universitet utan att behöva läsa matte 2a och svenska 2? OBS: Dem tre senaste åren har alla kommit in på den linjen jag tänker söka, om det nu gör någon skillnad.

    • Julia : Jag vill tipsa dig om YRKESHÖGSKOLA som kräver lite lägre behörighet än högskola (oftast i alla fall) + att yrkeshögskola kan även ta in obehöriga, vilket högskola-universitet inte kan göra. Se utbud av yh-utbildningar på www.yhguiden.se

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Oliver°
    Högskoleutbildningar (där inkluderas även utbildningar på universitet) i Sverige kan inte ta in sökande som inte har både Grundläggande och särskild behörighet. Grundläggande behörighet inkluderar godkänt betyg i svenska 3.
    Om utbildning (för särskild behörighet) kräver matte 2, då måste du även ha godkänt betyg i en av kurserna: Matematik 2a, 2b eller 2c.
    Om du inte kommer ha examensbevis från komvux eller omdöme från en folkhögskola, kommer du i så fall behöva uppfylla grundläggande behörighet enligt "reell kompetens"/se info på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg och där ingår bl.a 3årig arbetslivserfarenhet.

    • Ludmila : Att det står tomma platser på högskoleutbildningar kan stämma, men utan att man är BEHÖRIG kommer man ändå inte in. Detta pga högskoleutbildningar i Sverige får inte ta in obehöriga. :(