mansoora
    Hej!
    Jag går i nian och jag var jätte duktigt på matte förra året, jag fick alltid B i matte men i nian har jag inte lika bra betyg i matte som jag hade förrut t.ex fick jag E på provet och t.ex när läraren förklarar kan jag vara med hur hon räknar och sånt men när hon förklarar värför hon plusar ihop två saker och värför just de två, så förstår jag inte...
    alltså, jag erkänner att jag lägger för lite tid på matte; jag har väldigt mycket att göra under dagen; jag har A till C i alla ämnena och jag har bara bott i 2,5 år i Sverige alltså jag pluggar som ... jag är stolt över mig men jag är orolig om jag ska fortsätta så att vara en E- elev alltid därför vill jag veta har ni någon tips för mig... kanske min studieteknik för matte är inte bra ??
    Jag vill veta hur svårt gymnasiematte är och jag kommer att läsa till matte 5?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    du kan se innehåll i mattekurserna och även repetera och bedriva självstudier på www.matteboken.se

    Se också om det finns någon Räknestuga nära dig
    http://www.mattecentrum.se/raknestugor

    Det är gratis att få hjälp i en Räknestuga och att använda sig av materialet som är upplagt på www.matteboken.se - och är därför tillgängligt för alla.

    Angående just exakt VARFÖR du ligger på lägre nivå i matte i år, jämfört med förra året - kan inte vi på Fråga SYV svara på.
    Det är en bra fråga att ställa till din mattelärare.
    Anledningar kan vara flera:
    1. om du har för mycket att göra och inte hinner plugga så mycket matte som du skulle behöva
    2. om du EVENTUELLT har någon form av Diskalkyli (speciella svårigheter i just matte)
    3. eller om dina styrkor ligger på andra områden, inte inom matematiken - kanske?

    Som sagt, kan inte vi på Fråga SYV svara på det.
    De tips vi kan ge är att
    1. använda sig av www.matteboken.se och Ränkestugorna
    2. prata med sin mattelärare och fråga om tips, råd och hjälp
    3. läsa våra allmänna tips om Studieteknik http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik som många elever tycker är väldigt bra och hjälper dem.

    Du vill veta hur svårt gymnasiematte är och om du kan läsa upp till Matte 5. Se på http://www.matteboken.se/lektioner/matte-5 - en översikt av Matte 5 kursen, där du ser vad kursen innehåller. Om du ska under gymnasiet kunna klara av den eller ej - beror på olika saker:
    din motivation dvs hur mycket tid du lägger på att plugga matte (och hur mycket tid du HAR PÅ ATT LÄGGA PÅ MATTE),
    din matematiska begåvning (som i mångt och mycket är medfödd men även kan utvecklas också men finns vissa begränsningar - i fall man ej har stor medfödd fallenhet för matematik och logiskt tänkande)...
    dina övriga intressen (om du vill lära dig andra saker hellre än du vill lägga tid på matte).

    Lycka till med dina studier!
    ANNA