Joud
    Hej,
    Förra året läste jag Naturvetenskapsprogrammet första år, så jag hade två år kvar på mig. Men jag har skrivit ut mig från mitt gymnasium under sommaren för att jag ville inte läsa idrott och få F som ska sänka mitt merit jättemycket. Jag började läsa på komvux under hösten för att få examensbevis från komvux. Jag är 20 år nu.
    Nu finner jag att komvux studier är mycket tuffare och stressande än gymnasiet, man får även inte tillräckligt hjälp med inlämningstider eller frågor.

    -Kan jag komma tillbaka till gymnasiet om jag hittar plats i någon skola och fortsätta från åk 2? jag kan inte söka gymnasium på nytt för att jag är för gammal.
    - Jag hörde att man kan ta gymnasieexamen från folkhögskola. Är det lättare där än komvux? och hur fungerar det där?
    - Har ni någon förslag eller rekommendationer för mig?
    Jätte tacksam för svar och rekommendationer
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joud,
    jag tror tyvärr inte att du kan bli antagen till en gymnasieskola (detta pga din ålder).

    Bra att du känner till alternativet - läsa på en folkhögskola. På folkhögskolornas allmänna linjer kan man läsa mot OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Med omdöme om grundläggande behörighet prövas man i BF-urvalet om man söker till högskoleutbildning i Sverige.

    Varje folkhögskola gör sin egen antagning; miljö och villkor på folkhögskolorna är inte identiska (alltså det är lite olika på olika folkhögskolor). Besök gärna de folkhögskolorna som du kan tänka dig vilja läsa på. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat (studerandeboende) - så det kan gå att läsa även på en folkhögskola långt ifrån där du bor nu.

    Vänligen
    Julia